Etusivu » Tiedotteet » Politiikka » SAMOK, SYL ja SAKKI: Vastuullisesti toimiva työnantaja on houkutteleva vaihtoehto

Suomen opiskelijakuntien liitto - SAMOK ry

Julkaistu: 19.02.2014 klo 15:08
Julkaisija: Suomen opiskelijakuntien liitto - SAMOK ry

On taas se aika vuodesta, kun nuoret etsivät kuumeisesti kesätöitä. Kesätyö on monelle nuorelle mahdollisuus paitsi kerätä tuloja myös saada arvokasta kokemusta työelämästä. Opiskelijajärjestöt kannustavat työnantajia hyödyntämään nuorten osaamista ja muistuttavat samalla tukemansa Vastuullinen kesäduuni -kampanjan periaatteista.

“Hyviä työkokemuksia yhdistää usein kokemus nuoren osaamisen arvostamisesta ja työn merkittävyydestä. Kun nuorta arvostetaan työntekijänä ja työ koetaan tärkeäksi, siitä kannetaan myös vastuuta. Toisaalta ei pidä unohtaa, että nuori kesätyöntekijä kaipaa tukea ja perehdyttämistä työtehtäviinsä”, SYL:n työelämäasioista vastaava hallituksen jäsen Petra Peltonen muistuttaa.

Vastuuta onkin annettava työntekijän osaamistason mukaan. Työhön sitoutumiseen motivoi myös mahdollisuus edetä työssä, ja hyvä työnantaja onkin jatkuvasti kiinnostunut työntekijänsä osaamisesta ja sen kehittämisestä. Nuoret odottavat avointa arvojohtamista ja selkeää käsitystä työtehtävistään jo hakuvaiheessa. Työntekijä pysyy motivoituneena, kun työ vastaa odotuksia, ja nuorta kohdellaan työyhteisössä tasaveroisena muiden kanssa.

SAMOKin varapuheenjohtaja Mikkel Näkkäläjärvi summaa: “Kaikki työkokemus on arvokasta, mutta mitä pidemmälle opiskeluissa edetään, sen tärkeämmäksi tulee oman alan ja oikean vaatimustason työkokemus. Monia työelämätaitoja, kuten projektiosaamista, itsensä johtamista ja tiedonhakutaitoja, voi oppia myös koulutuksen kautta, mutta aito työelämäkokemus on tärkeää teorian ja käytännön yhdistämisen näkökulmasta.”

SAMOK, SYL ja SAKKI pitävätkin työurien pidentämisen kannalta keskeisenä, että nuoret pääsevät talouden haasteista huolimatta laadukkaisiin kesätöihin kerryttämään työkokemustaan ja parantamaan työelämävalmiuksiaan. Nuoren osaamista arvostava ja työntekijöitä tasaveroisesti kohteleva työnantaja on houkutteleva työnantajana myös tulevaisuudessa.

“Nuoresta voi saada lojaalin ja kunniallisen vakkariduunarin yritykseen, jos arvostaa hänen osaamistaan ja kohtelee tasa-arvoisesti muiden työntekijöiden rinnalla työsuhteen alkumetreistä lähtien”, tiivistää SAKKi ry:n puheenjohtaja Aleksej Fedotov.

Mikkel Näkkäläjärvi, varapuheenjohtaja, SAMOK, 050 389 1005, mikkel.nakkalajarvi@samok.fi

Petra Peltonen, työelämävastaava, SYL, 044 906 5002, petra.peltonen@syl.fi

Aleksej Fedotov, puheenjohtaja, SAKKI, 040 961 8847, aleksej.fedotov@sakkinet.fi

Vastuullinen kesäduuni on Suomen lasten ja nuorten säätiön, Alma Median, Soneran ja Monsterin yhteinen kampanja, jonka tarkoitus on haastaa työnantajat tarjoamaan nuorille enemmän ja parempia kesätyöpaikkoja. Kampanjan tavoitteena on saada mukaan mahdollisimman monta työnantajaa ja herättää keskustelua kesätyön merkityksestä nuorille ja työnantajille. Vastuullinen kesäduuni -kampanja tarjoaa työnantajalle helpon ja hauskan keinon kantaa vastuuta nuorista – ja kertoa siitä. Kampanjaan on ilmoittautunut mukaan jo yli 100 työnantajaa.

Suomen opiskelijakuntien liitto – SAMOK ry

Olemme ammattikorkeakouluopiskelijoiden itsenäisesti hallitsema valtakunnallinen, sitoutumaton ja riippumaton edunvalvonta- ja palvelujärjestö. Huolehdimme opiskelijoiden näkemysten saattamisesta valtionhallinnon ja muiden yhteistyötahojen tietoon sekä järjestämme opiskelijoille erilaisia valtakunnallisia palveluja ja alennuksia. SAMOKiin kuuluvilla opiskelijakunnilla on yhteensä noin 59 000 jäsentä. Kaiken kaikkiaan edustamme noin 140 000 ammattikorkeakouluopiskelijaa.