Etusivu » Tiedotteet » Politiikka » SAMOK ja SYL muistuttavat: Korkeakoulujen lukukausimaksut eivät tee Suomesta kansainvälistä ja avointa yhteiskuntaa!

Suomen opiskelijakuntien liitto - SAMOK ry

Julkaistu: 13.05.2015 klo 17:31
Julkaisija: Suomen opiskelijakuntien liitto - SAMOK ry

Kannanotto 13.5.2015
Vapaa julkaistavaksi

Juha Sipilän johtamissa hallitusneuvotteluissa on tänään julkaistu työryhmien linjauksia EU-politiikasta, maahanmuutosta sekä ulko- ja turvallisuuspolitiikasta. Maahanmuuttoa käsittelevässä dokumentissa työryhmä esittää lukukausimaksuja EU- ja ETA-alueen ulkopuolelta tuleville opiskelijoille.

Suomen opiskelijakuntien liitto - SAMOK ja Suomen ylioppilaskuntien liitto (SYL) ovat pettyneitä esitettyihin lukukausimaksuihin EU- ja ETA-alueen ulkopuolelta tuleville opiskelijoille. Maksuton koulutus on suomalaisen koulutuspolitiikan ja hyvinvointivaltion kivijalka ja sen murtaminen olisi vakava virhe Suomen hallitukselta.

Lisäksi opiskelijajärjestöissä herättää kummastusta se, että maksuja tuodaan koulutusjärjestelmäämme maahanmuuttopoliittisin perustein.

“On raukkamaista tuoda maksut neuvottelupöytään ohi muiden koulutuspoliittisten linjojen. Vaikka hallitusohjelmatyö onkin ollut ilmeisen jouhevaa, ei tällaisia asiantuntijakysymyksiä tule ohittaa näin räikeästi, eikä varsinkaan näin suurissa kysymyksissä”, SAMOKin puheenjohtaja Joonas Peltonen toteaa.

Lukukausimaksut aiheuttaisivat Suomelle selvän tappion kansainvälistymiskehityksessä, eikä niillä tuoda lisärahoitusta korkeakoulutukseen, millä maksuja onkin usein perusteltu. CIMO:n ja VATT:n julkaiseman esiselvityksen mukaan kansainväliset opiskelijat tuovat maahan selkeää kansantaloudellista hyötyä. Tässä taloudellisessa tilanteessa maksujen periminen kuihduttaisi kassavirrat, joita kansainväliset opiskelijat tuovat maahan ostovoiman muodossa. Kokemukset muista Pohjoismaista osoittavat, että lukukausimaksut romahduttavat kansainvälisten opiskelijoiden määrän.

SAMOK ja SYL ihmettelevät hallituksen halua rikkoa erittäin toimiva työperäisen maahanmuuton väylä. Puolet Suomeen tutkintonsa suorittamisen jälkeen jäävistä kansainvälisistä opiskelijoista työllistyy. Maahanmuuttopolitiikassa oleellisempaa olisi keskittyä toisen puolen työllistämiseen ja kotouttamiseen. Kansainvälistyminen on myös oleellinen osa alueellisesti kattavaa ja laadukasta korkeakouluverkostoa ja edistää kotikansainvälistymistä.

“Onko meillä todella varaa jättää mahdollisia veronmaksajia ulos? Maksuton koulutus on järkevä sijoitus kansainväliseen, avoimeen ja turvalliseen Suomeen. Nyt järki käteen!”, SYL:n varapuheenjohtaja Iiris Niinikoski muistuttaa.

SYL:n varapuheenjohtaja Iiris Niinikoski, p. 044 906 5005, etunimi.sukunimi@syl.fi
SAMOKin puheenjohtaja Joonas Peltonen, p. 050 389 1000, etunimi.sukunimi@samok.fi

Suomen opiskelijakuntien liitto – SAMOK ry

Olemme ammattikorkeakouluopiskelijoiden itsenäisesti hallitsema valtakunnallinen, sitoutumaton ja riippumaton edunvalvonta- ja palvelujärjestö. Huolehdimme opiskelijoiden näkemysten saattamisesta valtionhallinnon ja muiden yhteistyötahojen tietoon sekä järjestämme opiskelijoille erilaisia valtakunnallisia palveluja ja alennuksia. SAMOKiin kuuluvilla opiskelijakunnilla on yhteensä noin 59 000 jäsentä. Kaiken kaikkiaan edustamme noin 140 000 ammattikorkeakouluopiskelijaa.