Etusivu » Tiedotteet » Politiikka » Plan haastaa suomalaiset ottamaan kantaa tasa-arvoisen koulutuksen puolesta

Plan Suomi Säätiö

Plan haastaa suomalaiset ottamaan kantaa tasa-arvoisen koulutuksen puolesta

Julkaistu: 24.05.2012 klo 14:25
Julkaisija: Plan Suomi Säätiö

Plan Suomi aloittaa viikonloppuna valtakunnallisen Oikeus oppia -kampanjan, jolla muistutetaan suomalaisia päättäjiä kaikille maailman lapsille kuuluvasta oikeudesta koulutukseen. Erityistä huomiota kiinnitetään tyttöjen tasa-arvoisiin koulutusmahdollisuuksiin.

– Kaikilla maailman lapsilla on oikeus laadukkaaseen koulutukseen, ja suomalaiset voivat omalla toiminnallaan edistää tätä tavoitetta. Kampanjaan on jokaisen helppo tulla mukaan, Plan Suomen kotimaan työn johtaja Hanna Nurmi sanoo.

– Erityisesti on kehitettävä tyttöjen koulutusta, koska maailmanlaajuisesti tytöt ovat poikia huonommassa asemassa koulutuksen osalta. Tyttöjen koulutus on maailman paras sijoitus, sillä koulutetut äidit kouluttavat myös seuraavat sukupolvet.

Suomi käyttää koulutushankkeisiin noin kuusi prosenttia kehitysyhteistyövaroistaan. Plan vaatii tämän osuuden kasvattamista kymmeneen prosenttiin ja rahaa kohdistettavaksi erityisesti tyttöjen koulutukseen.

Vaateen tueksi Plan kerää allekirjoituksia vapaaehtoistensa voimin koko maassa sekä verkossa osoitteessa plan.fi/oikeusoppia.

Osana kampanjaa kerätään myös suomalaisten kokemuksia opettajista, jotka ovat tehneet lähtemättömän vaikutuksen.

– Jokaisella meillä on opettaja, joka on vaikuttanut meihin jollakin mieleen jäävällä tavalla. Keräämällä tarinoita innostavista opeista haluamme nostaa valokeilaan hyvien opettajien ja laadukkaan koulutuksen merkityksen ihmisten elämässä, Hanna Nurmi kertoo.

Kampanjan tueksi kerätään myös suomalaisten ottamia kuvia pulpeteista erikoisista paikoista. Kaupungilla liikkuvat pulpetit muistuttavat siitä, miten koulutus vaikuttaa koko elämään. Monet koululuokat ovat jo innostuneet pulpettien piilottamisesta ja ryhtyneet ottamaan omia kuviaan.

Oikeus oppia -kampanja starttaa virallisesti ensi viikonloppuna Helsingissä. Planin osasto Maailma kylässä -tapahtumassa on rakennettu kehitysmaiden kouluksi, jossa kävijät voivat tutustua kampanjaan ja Planin työhön.

Oikeus oppia -kampanja on osa Planin 75-vuotisjuhlakampanjaa. Kampanja näkyy kesän ja syksyn aikana yli 30 paikkakunnalla ympäri Suomen. Plan Suomen yhteistyökumppanina kampanjassa toimii Opetusalan Ammattijärjestö OAJ.

Tervetuloa tutustumaan kampanjaan Planin osastolle Helsingin Rautatientorille ensi viikonloppuna 26.–27.5.

Osallistu Oikeus oppia -kampanjaan!

• Allekirjoita vetoomus osoitteessa plan.fi/oikeusoppia

• Kerro sinuun vaikuttaneesta opettajasta osoitteessa plan.fi/oikeusoppia/kympin-ope

Lisätiedot Oikeus oppia -kampanjasta:

Plan Suomen kotimaan työn johtaja Hanna Nurmi, hanna.nurmi@plan.fi, p. 045 657 5655

Plan Suomen vapaaehtoistyön koordinaattori Karoliina Tikka, karoliina.tikka@plan.fi, p. 050 577 8577

Opetusalan Ammattijärjestö OAJ:n erityisasiantuntija Ritva Semi, ritva.semi@oaj.fi, p. 020 748 9646

Plan on kehitysyhteistyöjärjestö, joka parantaa kehitysmaiden lasten elämänlaatua pysyvästi. Planin työn pääasiallisia rahoittajia ovat yksityiset, kummitoiminnassa mukana olevat ihmiset. Tärkeitä rahoittajia ovat myös ulkoasiainministeriö sekä yritykset. Uskonnollisesti ja poliittisesti sitoutumaton Plan perustettiin 1937, ja Suomessa toiminta alkoi 1998. Plan toimii yhteensä 68 maassa. Lisätietoja: www.plan.fi