Etusivu » Tiedotteet » Politiikka » Lukiolaiset: Tuntijako ei riitä!

Suomen Lukiolaisten Liitto

Lukiolaiset: Tuntijako ei riitä!

Julkaistu: 13.11.2014 klo 22:15
Julkaisija: Suomen Lukiolaisten Liitto

Suomen Lukiolaisten Liitto on äärimmäisen pettynyt valtioneuvoston tänään hyväksymään lukion tuntijakoon. Pitkään hiottu asetus ei lopulta tarjoa kovinkaan merkittäviä uudistuksia suomalaiseen lukiokoulutukseen.

”Alkuvuodesta lausuntokierroksella olleessa työryhmän esityksessä visioitu ajatus oppiainekoreista olisi vienyt lukiota rohkeasti eteenpäin. Lisäksi erinomainen ajatus oppiainerajoja ylittävistä ilmiöpohjaisista teemakursseista on tuhottu määrittelemällä kursseja asetustekstissä todella epätarkoituksenmukaisella tavalla,” harmittelee Suomen Lukiolaisten Liiton puheenjohtaja Otto Ahoniemi.

SLL ihmettelee suuresti uusien teemaopintojen varsin tarkkaa määrittelyä valtioneuvoston päätöksessä. Sisältöjen työstö on ollut tähän asti Opetushallituksen tontilla, ja työnjako poliittisen päätöksenteon ja pedagogisen kehittämisen välillä on ollut toimiva. Lisäksi nyt kirjatut sisällöt vievät teemakursseja väärään suuntaan, sillä alunperin ideana oli rakentaa nimenomaan sisällöllisesti oppiainerajoja ylittäviä kokonaisuuksia, eikä keskittyä pelkästään geneerisiin taitoihin.

Voimassaolevaan tuntijakoon verrattuna pakollisten kurssien määrä on pysynyt ennallaan. “Olemme toivoneet pakollisuuden vähenemistä yhtenä ratkaisuna lukiolaisten kokemaan kuormittuneisuuteen. Samalla lukiolaiselle annettaisiin enemmän tilaa löytää omat vahvuusalueensa ja panostaa niihin,” Ahoniemi puntaroi.

“Ainoaksi ilon aiheeksi uudessa tuntijaossa jää ensimmäisen matematiikan kurssin muuttaminen kaikille yhteiseksi. Yhteinen matematiikan opintokokonaisuus antaa toivon mukaan yhä useammalle hyvän pohjan tehdä ratkaisu pitkän ja lyhyen matematiikan välillä. Erityisesti toivomme, että tällä saadaan vähennettyä matematiikan opiskelun sukupuolittuneisuutta.” Ahoniemi kiittelee.

Lukiokoulutuksen pitää sekä sisältöjen että toimintatapojen osalta pystyä vastaamaan yhteiskunnan muutokseen. Nyt tehdyillä melko vaatimattomilla viilauksilla tuntijakoon ei vielä viedä lukiota tulevaisuuteen. Seuraavaksi käynnistyvässä lukiokoulutuksen opetussuunnitelman perusteiden laadinnassa on rakennettava kokonaisuus, joka ei pelkästään kestä aikaa vaan reagoi sen mukana. Hyväksytylle tuntijaolle on pitkästä hiomisesta huolimatta vaikea ennustaa pitkää ikää. Aika ajaa väistämättä tästä “uudistuksesta” ohi.

Lisätiedot:

Puheenjohtaja Otto Ahoniemi, 040 419 5707, otto.ahoniemi@lukio.fi

Koulutuspoliittinen asiantuntija Annakaisa Tikkinen, 040 356 6082, annakaisa.tikkinen@lukio.fi

"Suomen Lukiolaisten Liitto - SLL on lukiolaisten oma valtakunnallinen, poliittisesti ja uskonnollisesti sitoutumaton edunvalvonta-, palvelu- ja harrastusjärjestö. Vuonna 1985 perustettu SLL on 50 000 jäsenen voimin yhtä kuin lukiolaiset lukiolaisten asialla."