Etusivu » Tiedotteet » Politiikka » Lapset ja sukupuolten tasa-arvo Nuoruus hallitusohjelmassa -sarjan analyysissa

Nuorisotutkimusseura ry

Lapset ja sukupuolten tasa-arvo Nuoruus hallitusohjelmassa -sarjan analyysissa

Julkaistu: 15.02.2016 klo 09:56
Julkaisija: Nuorisotutkimusseura ry

"Naiset ja miehet ovat tasa-arvoisia. Lasten hyvinvointi on korkealla tasolla" todetaan hallitusohjelman alkusivuilla. Toteamukset herättävät kysymyksen siitä, tyydytäänkö erinomaiseen tilanteeseen, korjataanko jotain, vai ryhdytäänkö jopa uudistamaan järjestelmää rohkeasti uuteen suuntaan. Erikoistutkija Sinikka Aapola-Kari analysoi hallitusohjelman vaikutuksia sukupuolten tasa-arvolle ja toteaa, että sukupuolten tasa-arvon edistäminen jää hallitusohjelmassa lapsipuolen asemaan. Ja mitä tulee lapsiin, uhkaavat ne mennä hallituksen pesuveden mukana, pelkää tutkijatohtori Elina Pekkarinen analyysissaan. Suomen korjaustalkoissa ei naisia ja lapsia säästellä.

Nuoruus hallitusohjelmassa -kirjoitussarjan tavoitteena on tarjota tutkimukseen perustuvaa ja tarkkaan pureksittua politiikan analyysia. Sarjan tekstit ovat luettavissa teemasarjan oman sivun kautta www.nuorisotutkimusseura.fi/nuoruus-hallitusohjelmassa-kirjoitussarja sekä uusimmat kirjoitukset alla olevien linkkien kautta.

Meneekö lapsi pesuveden mukana?
Elina Pekkarinen
www.nuorisotutkimusseura.fi/nakokulma20

Tasa-arvo hakusessa – hallitusohjelman sukupuolittuneista vaikutuksista nuorten elämässä
Sinikka Aapola-Kari
www.nuorisotutkimusseura.fi/nakokulma19

Nuorisotutkimusverkoston Nuoruus hallitusohjelmassa -kirjoitussarja analysoi Juha Sipilän hallitusohjelman nuorisovaikutuksia. Kirjoitussarjassa parikymmentä alansa tutkijaa pureutuu aiheeseen oman erityisalansa näkökulmasta. Kirjoittajina toimii monitieteinen joukko tutkijoita niin Nuorisotutkimusverkostosta kuin yliopistoista ja tutkimuslaitoksista. Tutkijoilta on pyydetty tiiviitä analyyseja ja vapautettu heidät  akateemisista muotoseikoista kannustaen kantaaottavuuteen, kriittisyyteen ja rohkeuteen – tutkimusperusteisuutta unohtamatta.

Debatointiterveisin

Sarjan toimittajat

Elina Pekkarinen & Sinikka Aapola-Kari

Nuorisotutkimusseura ry
on tieteellinen seura, joka edistää nuorisotutkimusta Suomessa ja kansainvälisesti. Nuorisotutkimusverkosto on seuran osana toimiva tutkijayhteisö, joka tuottaa monitieteistä akateemista tutkimusta sekä vaikuttaa tutkimuksillaan yhteiskuntapolitiikkaan ja nuorisotyön kehittämiseen. Nuorisotutkimusseuran julkaisusarjassa julkaistaan niin akateemista kuin soveltavaakin tutkimusta sekä yhteiskunnallisia puheenvuoroja. Seura julkaisee neljä kertaa vuodessa ilmestyvää Nuorisotutkimus-lehteä.