Etusivu » Tiedotteet » Politiikka » Lääketeollisuus ry kannattaa yrityksille määrättävää palautusmaksua keinoksi lääkesäästöihin

Lääketeollisuus ry

Julkaistu: 09.10.2015 klo 13:09
Julkaisija: Lääketeollisuus ry

Lääketeollisuus ry kannattaa sosiaali- ja terveysministeriön ehdottamaa palautusmenettelyä määräaikaiseksi keinoksi valtion vuoden 2016 budjettiin tuleville lääkesäästöille.

Kelan lääkekorvausmenoista on ensi vuonna säästettävä 50 miljoonaa euroa. Säästöistä puolet kohdistuu elinkeinoelämälle eli lääketeollisuudelle, lääketukuille ja apteekeille. Lääketeollisuus ry:n mielestä palautusmenettely, jossa yritykset maksavat osan vuoden 2015 liikevaihdostaan jälkikäteen Kelalle, on käytettävissä olevista säästökeinoista yritysten kannalta vähiten vahingollinen. Keino ei vie lääkeyrityksiltä edellytyksiä pitää suomalaisille tärkeitä lääkkeitä edelleen Kela-korvauksen piirissä.

”Pidämme tärkeänä sitä, että valtion tiukasta taloustilanteesta johtuvaan leikkaukseen osallistuvat kaikki lääkealan toimijat teollisuudesta apteekkeihin”, Lääketeollisuus ry:n toimitusjohtaja Jussi Merikallio sanoo.

Pääministeri Juha Sipilän hallitusohjelman mukaan lääkekorvauksiin kohdistuu vuodesta 2017 eteenpäin 150 miljoonan euron säästöt. Valtiovarainministeriö kuitenkin aikaisti niitä niin, että 50 miljoonan euron säästöt oli löydettävä jo vuoden 2016 budjetista. Lyhyen valmisteluaikataulun vuoksi mahdollisia säästökeinoja on hyvin vähän.

Toimitusjohtaja Jussi Merikallio huomauttaa, että Kelan lääkekorvausmenot ovat viime vuosina kasvaneet hyvin maltillisesti.

”Tämä huolimatta siitä, että suomalainen väestö ikääntyy ja terveydenhuolto muuttuu lääkekehityksen ansiosta avohoitopainotteisemmaksi, mikä osaltaan vähentää yhteiskunnalle koituvia kustannuksia”, Merikallio muistuttaa.

Sosiaali- ja terveysministeriön lakiluonnos lääkesäästöjen toteuttamistavasta on parhaillaan lausuntokierroksella, jonka jälkeen asia etenee eduskunnan käsittelyyn. Lääketeollisuus ry jätti oman lausuntonsa ministeriölle tänään.

Lisätiedot:

Jussi Merikallio

Lääketeollisuus ry

puh: 050 667 48

Lääketeollisuus ry valvoo Suomessa toimivan lääketeollisuuden etuja ja edistää suomalaisten terveyttä tarjoamalla aktiivisesti ratkaisuja terveydenhoidon kehitykseen ja hyvinvointiin.

Tutustu julkaisijan muuhun lehdistöaineistoon

Mediapankki