Etusivu » Tiedotteet » Politiikka » Kuntouttava lähisairaala ja asiantuntijoiden suoravastaanotot potilaan parhaaksi

Suomen Fysioterapeutit ry

Julkaistu: 17.03.2014 klo 10:52
Julkaisija: Suomen Fysioterapeutit ry

Suomen Fysioterapeutit – Finlands Fysioterapeuter ry kannattaa Suomalaisen Lääkäriseura Duodecimin esitystä järjestämisvastuun siirtämisestä suoraan viidelle ERVA-alueelle, joka olisi yliopistollisesta sairaalakuntayhtymästä erillään oleva järjestäjä. Näin saadaan sote-työryhmän esittämän mutkikkaan ja moniportaisen hallintokuvion sijaan alueellisesti tasa-arvoinen malli, jossa perusterveydenhuollon ja erikoissairaanhoidon integraatio toteutuu.

ERVA voisi suuren kokonsa ja asiantuntemuksensa perusteella toimia tehokkaammin julkisen, yksityisen ja kolmannen sektorin palvelutuotannon yhteensovittamisessa. Parhaiden hoito- ja kuntoutuskäytäntöjen kehittäminen, levittäminen ja juurruttaminen horisontaalisesti voisi merkitä potilaille nykyistä merkittävämpää terveyshyötyä tasapuolisesti koko maassa.

Kuntouttava lähisairaala

Sote-uudistuksessa sisältöjen kehittämistä tulee käsitellä rakenteiden kehittämisen rinnalla. Kunnallisalan Kehittämissäätiön tutkimuksessa ”Sisältöä sote-uudistukseen” esitetyt linjaukset lähipalveluiden kehittämisestä ovat kannatettavia. Esitetyssä mallissa terveyskeskussairaala ja aluesairaala muodostaisivat kuntouttavan lähisairaalan, jossa toteutuisi systemaattinen ja tavoitteellinen kuntoutus esim. lonkkaleikkauksen ja aivohalvauksen jälkeen. Terveyskeskusten osaaminen ei aina ole riittävää mm. ikääntyneiden sairauksissa. Hoitoketjujen toimivuus tulee varmistaa toimintakyvyn ja omatoimisuuden säilymiseksi mahdollisimman pitkään.

Asiantuntijoiden suoravastaanotot

Fysioterapeuttien suoravastaanotoista akuuteissa tule-ongelmissa on Suomessa hyviä kokemuksia jo yli 10 vuoden ajalta. Lisäkoulutetut fysioterapeutit tutkivat potilaan ja voivat määrätä lyhyitä sairauslomia. Vain erityistapauksissa potilas lähetetään lääkärin vastaanotolle. Potilaat hyötyvät nopeasta hoitoon pääsystä ja yhteiskunta säästää rahaa. Tilastojen mukaan muiden kuin lääkäreiden tekemien avohoitokäyntien määrä sairaanhoitopiireittäin vaihteli vuonna 2012  lähes 10 000 käynnistä alle 3 000:een tuhatta asukasta kohti. Alueellinen tasa-arvo jää tässäkin toteutumatta. Terveydenhuollon ammattilaisten suoravastaanotot tulee laajentaa kaikkialle Suomeen.

Lisätiedot:

puheenjohtaja Heli Mesiäinen
Suomen Fysioterapeutit - Finlands Fysioterapeuter ry
puheenjohtaja@suomenfysioterapeutit.fi
p. (09) 5422 7540

Suomen Fysioterapeutit on kaikkien fysioterapeuttien ja fysioterapiaopiskelijoiden yhteinen järjestö.