Etusivu » Tiedotteet » Politiikka » Kumpula-Natri: Kaasusopu vietävä jo maaliin

Kumpula-Natri: Kaasusopu vietävä jo maaliin

Julkaistu: 16.11.2014 klo 16:50
Julkaisija: SDP-ALUEET

Euroopan parlamentin teollisuus-, tutkimus- ja energiavaliokunnan jäsen Miapetra Kumpula-Natri odottaa Suomen ja Viron pääministereiltä pikaisesti yhteisiä askelmerkkejä alueen kaasuyhteistyön eteenpäin viemiseksi. Viron pääministeri Taavi Rõivas saapuu vierailulle Suomeen maanantaina.

– Suomen hallitus on esittänyt osaksi EU:n 300 miljardin euron investointiohjelmaa alueellisen nesteytetyn maakaasun (LNG) terminaalia Suomeen. Esityksen uskottavuuden kannalta on ensiarvoisen tärkeää, että naapurimaat kykenisivät vihdoinkin esiintymään kaasuasiassa yhtenäisesti muun Euroopan suuntaan, Kumpula-Natri painottaa.

Alueellisen Suomeen rakennettavan LNG-terminaalin rinnalla Viro valmistelee omaa pienempää terminaalia ja kaavailuissa on myös maiden kaasuverkot yhdistävä Balticconnector-putki.

Kumpula-Natri korostaa, että lopullisten kaasuinvestointien on edettävä markkinaehtoisesti aidon kysynnän pohjalta.

– Hankkeille on haettava EU:lta maksimaalista tukea, siksi yhteisymmärrys on tärkeää saavuttaa nyt. Itse investointien on toteuduttava markkinaehtoisesti kaasun kysynnän mukaan.

– On luontevinta, että ensin päästäisiin rakentamaan LNG-terminaaleja ja sitten vahvistetaan Baltian kaasuinfrastruktuuria ja katsotaan alueet yhdistävää putkea.

Kumpula-Natrin mukaan Suomen kaasun toimitusreittien monipuolistaminen on tärkeää energiamarkkinoiden toimivuuden ja huoltovarmuuden vahvistamiseksi. Kotimaisen biokaasun käytön edistäminen on myös osa tätä kokonaisuutta.