Etusivu » Tiedotteet » Politiikka » Kannanotto: Stadin Demarinuoret tyrmistynyt Helsingin välinpitämättömyydestä nuoria asunnottomia kohtaan

Sosialidemokraattiset Nuoret ry

Julkaistu: 14.02.2013 klo 08:00
Julkaisija: Sosialidemokraattiset Nuoret ry

Kannanotto 14.2.2013

Stadin Demarinuoret on huolissaan asunnottomien nuorten määrän kasvusta Helsingissä. Verrattuna naapurikuntiin Helsingillä menee huonosti; Vantaalla ja Espoossa asunnottomuus on vähentynyt ja nuorten osuus asunnottomista on pysynyt lähes samana. ”Eikö Helsingin kaupunkia kiinnosta, onko nuorella kotia vai ei?” kysyy Stadin Demarinuorten puheenjohtaja Lauri Väänänen.

Asumisen rahoitus- ja kehittämiskeskuksen kunnille tehdystä kyselyistäasunnottomuustilastoista vuodelta 2012 paljastuu karu totuus. Helsingissä on tällä hetkellä 4 100 yksinäistä asunnotonta ja perheitä 300. Asunnottomista 1100 on alle 25-vuotiaita eli nuorten asunnottomien määrä on siis lähes tuplaantunut vuodesta 2011.

Samaan aikaan Helsingin kaupungin asuntojonossa on ennätysmäärä hakijoita, 27 000 kotitaloutta. Poikkeuksena edellisiin vuosiin, viime vuonna kaupunki ei aloittanut yhtään uutta Arava-rahoitteisen vuokra-asuintalon rakentamista. ”Helsingin kaupungin pitää ryhtyä välittömiin tukitoimiin nuorten asunnottomuuden kitkemiseksi!” Stadin Demarinuoret ärähtää.

Stadin Demarinuorten puheenjohtaja Lauri Väänänen

040 701 2339, lauri.vaananen(a)hotmail.com