Etusivu » Tiedotteet » Politiikka » Gustafsson: Koulutukseen tasosta pidetään kiinni kansallista osaamispohjaa vahvistamalla

SDP Tiedotus

Julkaistu: 21.03.2015 klo 16:13
Julkaisija: SDP Tiedotus

Kansanedustaja Jukka Gustafsson (sd.) katsoo, että SDP:n talouspoliittinen linja koulutuspolitiikan osalta on oikean suuntainen. Kansallisen osaamispohjaa vahvistaminen on olennainen osa paremman työllisyyden edellytyksiä. Kaikille nuorille taataan opiskelupaikka ja aikuisten osaamistasoa nostetaan. Koulutusjärjestelmän rakenteita on uudistettava siten, että jokaiselle nuorelle kyetään takaamaan toisen asteen tutkinto ja jatko-opintokelpoisuus. Korkeakoulutuksen laatua ja tarjontaa vahvistetaan siten, että Suomi kykenee nousemaan takaisin koulutetuimpien kansakuntien joukkoon. Työikäisten vailla tutkintoa olevien aikuisten osaamistason nostoon on kiinnitettävä erityistä huomiota.

- Tärkeintä lukion ja ammatillisen koulutuksen osalta on sen laadun ja saatavuuden turvaaminen. Siihen sitoudumme ja näin jatkuu suomalaisen koulutusjärjestelmän kehittämisen iso linja, jatkuu kansallinen koulutuspolitiikka.

- Huolimatta suurista säästötavoitteista, SDP on valmis turvaamaan suomalaisten koulutuksellisen osaamisen. Riittävän korkealla koulutuksen laadulla takaamme yhteiskunnan toimivuuden myös tulevaisuudessa, Gustafsson toteaa.

Kansanedustaja Jukka Gustafsson, 050 511 3038