Etusivu » Tiedotteet » Politiikka » FSF: Än finns tid att dra tillbaka utbildningsnedskärningarna!

Suomen ylioppilaskuntien liitto (SYL) ry

FSF: Än finns tid att dra tillbaka utbildningsnedskärningarna!

Publicerad: 14.08.2015 kl. 14:18
Utgivare: Suomen ylioppilaskuntien liitto (SYL) ry

Ställningstagande 14.8.2015

Får publiceras

FSF: Än finns tid att dra tillbaka utbildningsnedskärningarna!

Finland ur askan i elden med utbildningsnedskärningar #utbildning #budget

Finansministeriet publicerade idag fredagen den 14 augusti sitt förslag till statsbudget för år 2016. Listan på nedskärningar förskräcker. Redan för nästa år uppgår minskningarna inom utbildningen till 210 miljoner och utbildningssektorn är en av dem som överlag drabbas hårdast av budgetförslaget. Nedskärningarna äventyrar hela Finlands utbildningssystem och den jämlika rättighet var och en har att utbilda sig oberoende av bakgrund. Om de här massiva nedskärningarna genomförs hotar de att slå sönder det kunskapssamhälle Finland förlitar sig på.

”Studerande är inte de enda som är väldigt oroliga för vad de enorma nedskärningarna inom utbildningen kan medföra. Till exempel Akava och Finlands Näringsliv EK har kritiserat nedskärningarna, många oroliga föräldrar har skrivit insändare. Nedskärningarna har mött stort motstånd bland medborgare och även många instanser har förundrat sig över den linje som regeringen valt”, summerar ordförande Jari Järvenpää från Finlands studentkårers förbund (FSF).

”Konsekvenserna av nedskärningarna kommer att vara enorma för såväl befintliga studerande som för barn i kommande generationer. Nedskärningar i utbildning hjälper inte Finland upp från träsket, istället sänker de oss för gott”, säger Järvenpää.

FSF vädjar till Finlands regering: Nedskärningarna i utbildningen är inte ett måste – de är ett politiskt val. Håll den linje ni hade före riksdagsvalet: att inte skära i utbildningen. Nu behövs kloka och ansvarsfulla beslut!

Mer information:

FSF:s ordförande Jari Järvenpää, tfn 044 906 5007

FSF:s vice ordförande Iiris Niinikoski, tfn 044 906 5005

fornamn.efternamn@syl.fi

15 jäsenjärjestöä ja 132 000 yliopisto-opiskelijaa edustava Suomen ylioppilaskuntien liitto (SYL) ry. on maan suurin yliopisto-opiskelijoiden edunvalvonta- ja palvelujärjestö.