Etusivu » Tiedotteet » Politiikka » Förbundsmötet: Utbildningsrelaterad invandring säkerställer pensionslöftet och den offentliga sektorns tjänster

Suomen opiskelijakuntien liitto - SAMOK ry

Publicerad: 23.11.2013 kl. 18:05
Utgivare: Suomen opiskelijakuntien liitto - SAMOK ry

23.11.2013

Finlands studerandekårers förbund – SAMOK rf:s förbundsmöte betonar att Finlands pensionssystem måste anpassas efter befolkningens ökade livslängd i samband med den kommande reformen av pensioner. Trots att pensionerna under årens lopp förnyats och pensionskapitalet fonderats, har vi inte gjort tillräckligt för att förbereda Finland för de utmaningar som den åldrande befolkningen och ökande statsskulden bär med sig. Förbundsmötets lösning till den tillspetsade situationen går ut på avgiftsfri utbildning och utbildningsrelaterad invandring.

För tillfället är cirka 19 000 internationella examensstuderande inskrivna vid finländska högskolor. Av dessa 19 000 studerande stannar 67 procent i Finland efter att ha avlagt sin examen och 77 procent av de som stannar och har avlagt sin yrkeshögskoleexamen är dessutom med i arbetslivet. Högklassig och välarrangerad utbildning, kultur- och språkstudier och stödtjänster gör det möjligt för internationella studerande att integreras i samhället redan under studietiden.

Finland är ett av Europas snabbast åldrande land. Befolkningens åldrande beror på skillnaderna i årskullarnas storlek och befolkningens ökade livslängd. Den ökade livslängden är ett särskilt problematiskt fenomen i sådana länder som Finland där ändringarna i befolkningsstrukturen inte balanserats genom invandring.
Utöver åldrandet prövas Finland av en ökande skuld. Skuldsättningen äventyrar både pensionslöftet och servicelöftet. Landets regering har föreslagit att vi löser situationen genom att förlänga tiden i arbetslivet. Längre karriärer kan emellertid inte ens i bästa fall balansera den ekonomiska försörjningskvoten eftersom det inte finns ett oändligt utbud av arbetskraft.
Finland är i desperat behov av arbetskraft, internationellt kunnande och nya lösningar som utvecklar landet. SAMOKs förbundsmöte kräver att man gör slut på fördomarna och erkänner att internationell rörlighet bland studerande redan nu har berikat den finländska kulturen, medfört avsevärd nationalekonomisk nytta och utvecklat finländskt kunnande och Finlands internationella kontakter. Avgiftsfri utbildning är en av grundpelarna för Finlands internationalisering. Genom att bygga på dessa grundpelare tryggar vi utbudet av utbildad arbetskraft och möter därigenom även arbetsmarknadens behov.

Mera information:
Mikko Valtonen, ordförande 2013, tfn 050 389 1000
Toni Asikainen, ordförande 2014, tfn 050 389 1004

Förbundet för studerandekårer vid yrkeshögskolorna i Finland

SAMOK är yrkeshögskolestuderandes självständiga, landsomfattande, oberoende intressebevaknings- och serviceorganisation. SAMOK för fram studerandes intressen och synpunkter till statsförvaltningen och andra samarbetspartner samt ordnar olika tjänster, erbjudanden, informationsmaterial och utbildningstillfällen åt de studerande. Studerandekårer som ingår i SAMOK har sammanlagt cirka 59 000 medlemmar och dom representerar över 140 000 yh-studerande.