Etusivu » Tiedotteet » Politiikka » Filatov: Eläkeratkaisun rinnalla ihmisiä myös autettava eläkkeelle

SDP Tiedotus

Filatov: Eläkeratkaisun rinnalla ihmisiä myös autettava eläkkeelle

Julkaistu: 28.09.2014 klo 16:36
Julkaisija: SDP Tiedotus

Kansanedustaja Tarja Filatovin (sd.) mukaan työmarkkinajärjestöjen esitys portaittaisesta eläkeiän nostamisesta on talouden kestävyyden kannalta välttämätöntä. Eduskunnan työelämä-ja tasa-arvoliokunnan puheenjohtaja Filatov huomauttaa, että eläköitymisikä nousee vain, jos ihmisillä on työtä ja työkykyä.

– Liian moni ikääntynyt pitkään työttömänä ollut ihminen on eläkejärjestelmän näkökulmasta työkykyinen, mutta työmarkkinoiden näkökulmasta työkyvytön.Tämä on inhimillisesti tuskastuttavaa, mutta myös taloudellista tuhlausta.

Osalla täyttyy nykyiset tiukat työkyvyttömyyseläkkeen kriteerit, mutta ne pystytään osoittamaan lääketieteellisesti vasta perusteellisen tutkimuksen jälkeen. Tähän näyttöön ihmiset tarvitsevat apua.

– Osaa työttömistä ihmisitä on työurien pidentämistavoitteesta huolimatta inhimillisyyden ja talouden nimissä autettava eläkkeelle, Filatov sanoo.

Eläköitymisiän noustessa pitkäaikaistyöttömien ja vajaakuntoisten työnhakijoiden määrä työvoimahallinnossa on kääntynyt selvään kasvuun, kertoo Kelan ja Eläketurvakeskuksen tutkimus.

Työurien pidentäminen on välttämätöntä, mutta työurat eivät pitene, jos ihmiset jymähtävät työttömyyteen. Filatovin mukaan avainsana on työpaikkojen lisääminen ja työvoimasta huolehtiminen. Kaikkien kohdalla tämä ei riitä.

– Vaikka työttömien työkyvyn ylläpidon ja kuntoutuksen tehostamiseen on pyritty pitkään ja pyritään yhä monissa hankkeissa, vaarana on, että tosiasiallisesti työkyvyttömiä ihmisiä on pitkäaikaistyöttömien statuksella, kunnes he ajan myötä siirtyvät vanhuuseläkkeelle. Myös työttömien terveydenhuollossa on paljon kehittämistä.