Etusivu » Tiedotteet » Politiikka » Euroopan parlamentin S&D-ryhmän puheenjohtaja Gianni Pittella vierailee Suomessa

SDP-ALUEET

Julkaistu: 13.03.2015 klo 11:32
Julkaisija: SDP-ALUEET

Euroopan parlamentin sosialistien ja demokraattien ryhmän puheenjohtaja Gianni Pittella vierailee Helsingissä perjantaina 13.3 Liisa Jaakonsaaren ja Miapetra Kumpula-Natrin kutsumana. Pittella osallistuu maahanmuuttoaiheiseen seminaariin ”Avoin vai suljettu Eurooppa?” Pikkuparlamentin auditoriossa, jossa hän puhuu eurooppalaisesta maahanmuuttopolitiikasta. Ulkoministeri Erkki Tuomioja lausuu seminaarin päätössanat.

”Euroopassa on aika havahtua siihen, että maahanmuutto on yhteinen asia, johon tulee hakea yhteisiä ratkaisuja. Emme voi hyväksyä, että Välimeri muuttuu Kuolleeksi mereksi. Tämän vuoksi S&D -ryhmä vaatii eurooppalaista lähestymistapaa. Lampedusan kaltaiset tragediat ovat häpeäksi meille kaikille, emmekä saa antaa humanitäärisen katastrofin jatkua,” toteaa Gianni Pittella.

Seminaariin odotetaan yli 100 osallistujaa. Tavoitteena on luoda positiivisempi ja rakentavampi keskustelukulttuuri Suomeen. Alustavat puheenvuorot keskittyvät Euroopan ja Suomen maahanmuuttopolitiikkaan. Paneelikeskustelussa pohditaan lähemmin maahanmuuttajien ja maahanmuuttajataustaisten suomalaisten arkea ja hyvinvointia. Yleisöllä on mahdollisuus osallistua esittämällä kommentteja ja kysymyksiä.

”Maahanmuutosta ja suomalaisesta yhteiskunnasta tulee voida keskustella avoimesti. Haasteisiin on tartuttava ja vaikeisiinkin asioihin on haettava ratkaisuja. Toivomme poliittiseen keskusteluun parempaa ilmapiiriä,” Jaakonsaari ja Kumpula-Natri toteavat. ”Suomi tarvitsee lisää ennakkoluulottomia yrittäjiä ja uutta näkökulmaa, jota esimerkiksi uudet maahanmuuttajat voivat tarjota,” europarlamentaarikot summaavat.