Etusivu » Tiedotteet » Politiikka » Demariopiskelijat: Kyllä translakiuudistukselle!

Sosialidemokraattiset Opiskelijat - SONK ry

Demariopiskelijat: Kyllä translakiuudistukselle!

Julkaistu: 23.05.2012 klo 11:58
Julkaisija: Sosialidemokraattiset Opiskelijat - SONK ry

KANNANOTTO 23.5.2012

Sosialidemokraattiset opiskelijat - SONK ry vaatii translakia uudistettavaksi ihmisoikeuksia kunnioittavaksi vielä tämän hallituskauden aikana. Demariopiskelijat on tehnyt aiheesta aloitteen SDP:n huomenna alkavaan puoluekokoukseen, ja toivookin että myös puolue ottaa asiassa edistyksellisen kannan ja linjaa kokouksessaan translain uudistamisen puolesta.

Demariopiskelijoiden puheenjohtaja Sarita Niemi muistuttaa, että Suomessa on edelleen ihmisiä, joiden pakkosterilisoinnista on säädetty laissa. Kyse on sukupuoltaan korjaavien henkilöiden oikeuksista tilanteessa, jossa he virallisesti vahvistavat kuuluvansa siihen sukupuoleen, johon tosiasiassa identifioituvat. Nykyisessä sukupuolen vahvistamista koskevassa translaissa säädetään, että transsukupuolisen on oltava sekä steriloitu että naimaton ennen kuin sukupuolen virallistaminen voi tapahtua. "Lainsäätäjien on aika tunnustaa, että lisääntymiskyvyttömyys- ja naimattomuusvaatimus sukupuolen vahvistamisen edellytyksinä ovat ihmisoikeuksien vastaisia", Niemi huomauttaa. "Vaatimukselle lisääntymiskyvyttömyydestä ei myöskään ole olemassa lääketieteellisiä perusteita", hän jatkaa.

"Nykyinen lainsäädäntö loukkaa ihmisten fyysistä koskemattomuutta sekä oikeutta yksityiselämään. Kaikilla pitää olla oikeus tulla tunnustetuksi lain edessä omaksi kokemassaan sukupuolessa, eikä avioliittoa tule käyttää perusteena henkilön sukupuoli-identiteetin juridisen tunnustamisen estämiseen. Kuinka oikeusvaltiossa voidaan edelleen toimia näin?”, Niemi ihmettelee.

SDP:n puoluekokoukseen Helsingissä osallistuu 500 kokousedustajaa ympäri maata. Demariopiskelijat tulee nostamaan translain uudistuksen keskusteluun kokouksessa.

Lisätiedot: Sarita Niemi, puheenjohtaja, Sosialidemokraattiset Opiskelijat SONK ry, 045-112 929

Sosialidemokraattiset Opiskelijat - SONK ry. http://www.sonk.fi/