Etusivu » Tiedotteet » Politiikka » Demariopiskelijat: Järki käteen Krista Kiuru!

Sosialidemokraattiset Opiskelijat - SONK ry

Demariopiskelijat: Järki käteen Krista Kiuru!

Julkaistu: 08.06.2014 klo 17:25
Julkaisija: Sosialidemokraattiset Opiskelijat - SONK ry

Sosialidemokraattiset opiskelijat SONK tyrmää opetusministeri Krista Kiurun aikeet ottaa EU- ja Eta-maiden ulkopuolisten opiskelijoiden lukukausimaksut esille tulevissa minihallitusneuvotteluissa.

- Kiurun argumentit ovat ristiriitaisia. Hänen mukaansa maksujen periminen EU- ja Eta-maiden ulkopuolelta tulevilta opiskelijoilta toisi lisää rahaa koulutukseen, vaikka samalla hän sanoo, että maksullisuus vähentäisi ulkomaalaisten opiskelijoiden määrää ainakin aluksi, ärähtää varapuheenjohtaja Pekka Tuuri.

Ministerin aikeet eivät edistä kansainvälistymistä eivätkä tuota taloudellista hyötyä, päinvastoin. Ruotsin ja Tanskan kokemuksista tiedämme, että maksut romahduttivat kansainvälisten opiskelijoiden määrän. Samalla myös markkinointi-, hallinto- ja stipendikustannukset kohosivat taivaisiin. EU- ja Eta-maiden ulkopuoliset opiskelijat eivät saa suomalaista opintotukea, vaan heidän on itse kustannettava elämisensä opiskeluidensa aikana. Maksujen myötä he eivät enää opiskele Suomessa, eivätkä siten kuluta Suomessa.

- Kasvun ja työllisyyden tulee olla sosialidemokraattien kärkitavoitteita tulevissa minihallitusneuvotteluissa. Lukukausimaksujen periminen kansainvälisiltä opiskelijoilta ei edistä kumpaakaan, toteaa puheenjohtaja Anette Karlsson.

Lisätietoja,

Anette Karlsson, puheenjohtaja