Etusivu » Tiedotteet » Politiikka » Demarinuoret: Perusopetuksen luokkakoot mukaan keskusteluun

Sosialidemokraattiset Nuoret ry

Demarinuoret: Perusopetuksen luokkakoot mukaan keskusteluun

Julkaistu: 13.08.2012 klo 08:51
Julkaisija: Sosialidemokraattiset Nuoret ry

Demarinuoret vaatii, että keskusteltaessa vanhuspalvelulain uudistamisesta otetaan rinnalle perusopetuksen luokkakokojen rajaaminen. Laadukas ja tasa-arvoinen opetus kuuluu jokaiselle oppilaalle, mutta nykyään koulujen resurssit vaihtelevat alueesta ja kunnasta riippuen. Perusopetuksen epätasa-arvoisesti jakaantuneet resurssit lisäävät koulujen välistä eriytymistä eikä suurten luokkakokojen kouluissa voida tarjota yksilöllistä opetusta, jolloin oppiminen vaikeutuu.

- Nuorten syrjäytyminen on lisääntynyt usean vuoden ajan ja tähän kehitykseen on puututtava mahdollisimman varhaisessa vaiheessa jo peruskoulussa. Väestölliset koulutuserot eivät saa kasvaa yhteiskunnassa, jossa yksi suurin kilpailuvaltti on vahva osaaminen ja korkea koulutus, huomauttaa Demarinuorten puheenjohtaja Joona Räsänen.

Luokkakokojen pienentäminen sisältyy Opetusministeriön budjettiehdotukseen ja siihen ehdotetaan 60 miljoonaa euroa. Tästä tavoitteesta on pidettävä kiinni ja lisäksi keskustelu tulee viedä vielä oikeudenmukaisempaan suuntaan. Perusopetuksen laatuun on panostettava antamalla opettajille mahdollisuus tehdä työnsä hyvin.

- Kun vanhuspalvelulakiin ollaan valmiit määrittelemään sitovat henkilöstömitoitukset, on voitava keskustella samasta aiheesta myös perusopetuksen kohdalla. Lasten ja nuorten on oltava vähintään tasa-arvoisessa asemassa ja heidän palvelunsa taso on turvattava siinä missä vanhusten, sanoo Räsänen.

Joona Räsänen, puheenjohtaja
p. 050 547 5590, joona.rasanen@demarinuoret.fi