Etusivu » Tiedotteet » Perhe » Toivakka: Tasa-arvovaaleissa Suomi valitsee suuntansa

Kokoomuksen Naisten Liitto ry

Toivakka: Tasa-arvovaaleissa Suomi valitsee suuntansa

Julkaistu: 08.03.2015 klo 09:19
Julkaisija: Kokoomuksen Naisten Liitto ry

Kokoomusnaisten puheenjohtaja, Eurooppa-  ja ulkomaankauppaministeri Lenita Toivakka pitää sukupuolten tasa-arvoa yhtenä eduskuntavaalien keskeisistä jakolinjoista. Toivakka näkee neljän suurimman puolueen tasa-arvolinjauksissa selkeitä eroja. Kansainvälisenä naistenpäivänä Toivakka haastaa suurimpien puolueiden puheenjohtajat sitoutumaan vanhemmuuden kustannusten jakamiseen ja perhevapaajärjestelmän uudistamiseen seuraavalla hallituskaudella.

”Sukupuolten välinen tasa-arvo itsessään on tärkeä tavoite, mutta se on myös keskeinen taloudellinen kilpailutekijä ja avainasemassa työllisyyden lisäämisessä. Lisäksi naisten työllisyyttä heikentevät epätasa-arvoiset rakenteet näkyvät naisten ura- ja palkkakehityksessä sekä lopulta loppulaskuna naisten miehiä pienemmissä eläkkeissä,” Toivakka muistuttaa.

Toivakan mukaan entisenä tasa-arvon edelläkävijämaana Suomi on vaarassa päätyä pysähtyneisyyden ja päättämättömyyden tilaan tasa-arvokysymyksissä. Toivakan mukaan huolestuttavaa on se, että naisten työmarkkina-aseman parantaminen asetetaan usein vastakkain perheen parhaan kanssa. Toivakka uskoo, että perheidenkin eduksi on se, että luomme yhteiskuntaa, jossa myös äideillä ja tyttärillä on tasa-arvoiset mahdollisuudet työhön, työllistymiseen ja työuralla etenemiseen.

"Työelämän tasa-arvon edistämisessä eivät pelkät juhlapuheet ja hurskaat toiveet riitä. Tarvitaan myös tekoja rakenteiden ja asenteiden muuttamiseksi. Kokoomus on valmis keskustelemaan kaikista malleista, jotka lisäävät työllisyyttä ja tasa-arvoa," Toivakka sanoo.

Tänään 8.3. vietetään YK:n kansainvälistä naistenpäivää. Kokoomuksen Naisten Liitto kampanjoi sen puolesta, että Suomi on maailman paras maa vuonna 2017 myös naisille, kun Suomi täyttää 100 vuotta.

Lisätietoja: pääsihteeri Jenny Nyman, 040-5384652 / jenny.nyman@kokoomusnaiset.fi

Tutustu julkaisijan muuhun lehdistöaineistoon

Mediapankki