Etusivu » Tiedotteet » Perhe » Tino Nurmi, Arttuasunnot Oy: Hoiva-asumiseen lisää vaihtoehtoja

Arttuasunnot Oy

Tino Nurmi, Arttuasunnot Oy: Hoiva-asumiseen lisää vaihtoehtoja

Julkaistu: 08.09.2015 klo 10:00
Julkaisija: Arttuasunnot Oy

– Hoiva- ja palveluasumiseen on saatava uusia ratkaisuja, jotka lisäävät asukkaiden omaa valinnan mahdollisuutta. Myös palveluja pitää kehittää, sillä asuminen ja palvelut nivoutuvat entistä tiukemmin yhteen, sanoo toimitusjohtaja Tino Nurmi Arttuasunnot Oy:stä.

Asumisen tarpeet eriytyvät myös hoiva-asumisessa.

– Erityisryhmien avun ja tuen tarpeet vaihtelevat. Näin ollen tarvitaan myös muuntuvia asuntoja ja yksilöllisiä palveluja. Voimme kehittää kaikkien väestöryhmien asumista vain tarjoamalla vaihtoehtoja monipuolisesti. Esimerkiksi yhteisöllisyys on entistä tärkeämpää. On myös mietittävä hoiva- ja palveluasumisen erilaisia rahoitusmalleja, Tino Nurmi sanoo.

– Hoiva- ja palveluasumisessa tarvitaan nyt asennemuutos, joka nostaa asukkaan tarpeet ja toiveet kaikkein tärkeimmiksi, Tino Nurmi jatkaa.

Tino Nurmi korostaa asiakaslähtöisyyttä, joka on erityisryhmien kohdalla päässyt unohtumaan liian usein.

– Asumisen järjestelyissä on otettava ensisijaisesti huomioon asukkaan toiveet ja kunnioitettava hänen itsemääräämisoikeuttaan. Palveluntuottajien tulee toimia aina asiakkaiden parhaaksi, Tino Nurmi toteaa.

Kunnissa tarvitaan erityisosaamista

Arttuasunnot Oy on hyvän asumisen tuottaja, jonka palvelut on kehitetty erityisesti kuntien tarpeeseen. Konserni on ARA-tuotannon erityisosaaja.

Palveluasumisen järjestäminen on kuntien lakisääteinen tehtävä. Kuitenkaan hoiva- ja palveluasuntojen rakentaminen, rakennuttaminen, omistaminen ja ylläpito eivät ole välttämättä kunnan ydintoimintaa.

Arttu toimii kuntien asiantuntevana ja kokeneena kumppania hankesuunnittelussa, rahoituksessa, rakennuttamis- ja hallinnollisissa palveluissa.

– Hoiva- ja palveluasuntojen tuottamisessa tarvitaan erityisosaamista jo tarvekartoituksessa. Oikeat päätökset vaativat aitoa arviointikykyä, Nurmi huomauttaa.

– Hoiva-asuntojen rakennuttamiseen liittyy poikkeuksellisen paljon ohjausta, sääntelyä ja palvelutuotannon muutoksia. Niissä on pysyttävä mukana.

Toimitusjohtaja Tino Nurmi

050 572 3868

tino.nurmi@arttuasunnot.fi                                                                www.arttuasunnot.fi

Arttuasunnot Oy