Etusivu » Tiedotteet » Perhe » PHSOTEY tiedottaa: Uusi mobiilipeli lievittää Päijät-Hämeen lapsien ja vanhempien sairaalajännitystä

Päijät-Hämeen hyvinvointiyhtymä

Julkaistu: 30.11.2015 klo 13:01
Julkaisija: Päijät-Hämeen hyvinvointiyhtymä

Uudessa Päiki Pörriäinen -mobiilipelissä lasta ja vanhempia valmistetaan sairaalapäivään ja sen eri vaiheisiin pienellekin potilaalle ymmärrettävällä tavalla. Peli on tiettävästi ensimmäinen varta vasten lapsille ja vanhemmille suunniteltu terveydenhuollon mobiilipeli.

Pörriäinen on Päijät-Hämeen keskussairaalan päiväkirurgiassa suunniteltu hahmo, joka on aiemmin seikkaillut paperisena sadun ja kuvien muodossa valmistamassa lasta sairaalaan tulemiseen. Nyt Pörriäinen on siirtynyt mobiilipelien maailmaan tehtävänään lievittää lasten ja vanhempien sairaalajännitystä.

– Pörriäinen on saanut runsaasti hyvää palautetta ja halusimme kehittää mallia edelleen, sairaanhoitaja Hanna Ohrimovitsch kertoo.

Enemmän tietoa,
vähemmän jännitystä

Pelissä lapsi valmistellaan nukutukseen, joten se sopii moniin eri toimenpiteisiin valmistautumiseen.

– Lähes kaikki lasten toimenpiteet tehdään nukutuksessa, koska lapsi ei pysty yleensä olemaan paikallaan, Ohrimovitsch kertoo.

Pelin ensisijainen tarkoitus on antaa tietoa. Pelissä käydään läpi päivän tapahtumat vaihe vaiheelta ja selitetään sanoja, jotka ovat lapsille outoja.

– Suonikanyyli on unikorkki, puudutusvoide on taikarasva, happimaski on naamari ja verenpainemittari on voimamittari. Henkilökunnan kanssa on sovittu, että sairaalassa käytetään samoja termejä.

Lapsi tutustuu pelissä myös sairaalaympäristöön ja henkilökunnan käyttämiin vaatteisiin.

Läpi pelin luodaan turvallisuudentunnetta ja korostetaan sitä, että oma tuttu aikuinen on eri tilanteissa mukana. Peli sisältää paljon tietoa myös aikuisille, jotta he voivat keskustella lapsen kanssa aiheesta ja ennakoida päivän kulkua.

– Suosittelemme, että lapsi pelaa sitä ensimmäisen kerran yhdessä aikuisen kanssa, Ohrimovitsch kannustaa.

Pelissä on mielenkiinnon ja oppimisen tehostamiseksi erilaisia tehtäviä, joita lapsen pitää ratkaista.

Lahtelaisvoimin pienten
potilaiden parhaaksi

Peliä on ollut tekemässä eri alojen ammattilaisia, muun muassa lahtelainen pelifirma Tingleware, Hyvis-ICT ja Päijät-Hämeen keskussairaala. Sairaalasta työryhmään on kuulunut lastentautien ylilääkäri, lasten psykologi ja lasten hoitotyöhön erikoistunut sairaanhoitaja päiväkirurgiasta. Myös ääninäyttelijät löytyivät sairaalan henkilökunnasta.

– Pelin kehittäminen on ollut erittäin mielenkiintoista ja antoisaa. On ollut hienoa olla luomassa aivan uudenlaista palvelua. Nyt odotamme innolla lasten kommentteja, Ohrimovitsch toteaa.

Peli on ladattavissa ilmaiseksi Google Playsta ja Apple Storesta. Tieto pelistä ja linkki siihen löytyy kutsukirjeestä, joka lähetetään kotiin ennen sairaalaan tuloa.  Päiki Pörriäinen näkyy luonnollisesti myös sairaalassa. Hahmosta kertovat kuvat toivottavat lapset tervetulleeksi ja johdattavat eri hoitopolun vaiheissa eteenpäin.

Jännittävissä tilanteissa, esimerkiksi nukutuksen aloituksessa, lasta pyydetään etsimään Pörriäisen kuvia. Ennen kotiinlähtöä lapsi saa Pörriäisaiheisen reippaan mitalin.

– Lapset osaavat ottaa kiitoksen vastaan ja ovat olleet hyvin ylpeitä mitaleistaan, Ohrimovitsch kertoo.

Pörriäinen muistuttaa, että lapsi ei ole pieni aikuinen, vaan oman kehon ja mielikuvituksen omaava persoona. Lapsi aistii ja muistaa hyvän kohtelun.

– Tämän päivän tyytyväiset lapsiasiakkaat ovat huomisen tyytyväisiä aikuisasiakkaita.

Peli löytyy osoitteesta www.hyvis.fi/paijathame, Pörriäisen kuva johdattaa peliin. Linkki peliin löytyy lisäksi osoitteesta www.phsotey.fi sähköisten palveluiden ja päiväkirurgian sivuilta.

Suora linkki

Phsotey: Hanna Ohrimovitsch, hanna.ohrimovitsch@phsotey.fi p. 044 4406620

Phsotey: Mikko Lavonius, mikko.lavonius@phsotey.fi p. 044 7165233

Tingleware Oy: Jaakko Rinne, jaakko@tingleware.com p. 044 5265166