Etusivu » Tiedotteet » Perhe » MLL:n Lasten ja nuorten puhelin päivystää tänä jouluna myös chatissa

Mannerheimin Lastensuojeluliitto

MLL:n Lasten ja nuorten puhelin päivystää tänä jouluna myös chatissa

Julkaistu: 03.12.2013 klo 14:39
Julkaisija: Mannerheimin Lastensuojeluliitto

Mannerheimin Lastensuojeluliiton Lasten ja nuorten puhelin päivystää jouluaatosta uudenvuodenpäivään numerossa 116 111 joka päivä kello 14–17. Tänä vuonna päivystäjät vastaavat lapsille ensimmäistä kertaa jouluna myös chatissa. Lapset ja nuoret voivat ottaa yhteyttä nimettömästi ja luottamuksellisesti missä tahansa asiassa.

Tänä jouluna Lasten ja nuorten puhelimen päivystäjien kanssa voi keskustella myös chatissa.  Masentuneisuus ja ahdistunut mieliala, keskusteluvaikeudet vanhempien kanssa sekä yksinäisyys ja vaikeudet kavereiden kanssa puhututtavat nuoria chatissa. Monesti nuoren läheiset eivät ole tietoisia nuorten huolista ja päivystäjien kanssa harjoitellaan, miten kertoa omista isoista asioista vanhemmille ja tarvittaessa ammattilaisille. Lasten ja nuorten chat päivystää osoitteessa www.mll.fi/lastenjanuortenchat jouluaattona, joulupäivänä ja tapaninpäivänä kello 14-17.

Vaikka nuoret kaipaavat aikaisempaa enemmän yksityisyyttä ja saattavat haluta joululomalla viettää aikaa omissa oloissaan, heille on tärkeä tietää, että aikuinen on läsnä ja tarvittaessa käytettävissä.

– Arjen kiireessä ei aina jää aikaa kuulla nuorta hänelle tärkeissä asioissa. Tarvitaan kiireetöntä yhdessäoloa, jotta vanhempi näkisi, kuinka nuori oikeasti voi ja mitä hän ajattelee, kertoo Lasten ja nuorten puhelimen päällikkö Tatjana Pajamäki.

Jouluna Lasten ja nuorten puhelimessa kuuluu joulun odotus. Jouluaattona soittavat lapset kertovat esimerkiksi odottavansa joulupukkia ja lahjoja. Lapset saattavat usein jäädä sivuun aikuisten jouluvalmisteluista ja odottavan aika voi olla pitkä. Joulun jälkeisinä päivinä puhelimissa puretaan toisinaan pettymystä jouluun kohdistuneisiin odotuksiin.

Juttele luottamuksellisesti aikuisen kanssa, joka päivä ympäri vuoden

MLL:n Lasten ja nuorten puhelin on valtakunnallinen auttava puhelin, jonne lapset ja nuoret voivat soittaa nimettömästi, luottamuksellisesti ja maksutta vuoden jokaisena päivänä. Puheluihin vastaavat koulutetut vapaaehtoiset päivystäjät MLL:n työntekijän ohjauksessa. Puhelin päivystää normaalisti numerossa 116 111 arkisin kello 14-20 ja viikonloppuisin kello 17-20. Juhlapyhinä päivystetään kello 14-17.

MLL:n Nuortennetin kirjepalveluun lapsi tai nuori voi kirjoittaa luottamuksellisen kirjeen, johon päivystäjä vastaa viimeistään kahden viikon kuluessa. MLL tarjoaa nuorille mahdollisuuden myös kahdenkeskeiseen chat-keskusteluun luotettavan aikuisen kanssa. Lasten ja nuorten chat päivystää normaalisti maanantaista torstaihin kello 17-20.  Kirjepalveluun ja chattiin pääsee osoitteesta www.mll.fi/nuortennetti.

Vuonna 2012 Lasten ja nuorten puhelimessa käytiin 29 543 keskustelua. Nuortennetin kirjepalvelussa vastattiin 1995 kirjeeseen, chat-keskusteluja käytiin 532.

Lasten ja nuorten puhelin sekä Nuortennetin kirjepalvelu ja chat saavat rahoitusta RAY:lta, useilta kunnilta, yrityksiltä sekä yksityisiltä lahjoittajilta.

• Auttavien puhelinten päällikkö Tatjana Pajamäki, p. 075 3245 616, 050 562 4299, tatjana.pajamaki@mll.fi
  • Tiedottaja Camilla Heikkilä, p. 075 3245 580, 040 580 2393, camilla.heikkila@mll.fi
  • Lasten ja nuorten puhelin www.mll.fi/lnpn

Mannerheimin Lastensuojeluliitto on avoin, vaikuttava, valtakunnallinen kansalaisjärjestö, joka toimii lasten, nuorten ja lapsiperheiden hyväksi. Edistämme lasten perusturvallisuutta, hyvinvointia ja tervettä kehitystä - jokaisen lapsen oikeutta hyvään ja onnelliseen lapsuuteen. Keskusjärjestön lisäksi MLL:oon kuuluu 10 piirijärjestöä ja 565 paikallisyhdistystä, joissa on yli 93 000 jäsentä.