Etusivu » Tiedotteet » Perhe » Lasten ja nuorten hyvinvointi keskeisiä lionsklubien vuosikokouksessa Vuokatissa

Suomen Lions-liitto ry

Julkaistu: 10.06.2015 klo 22:02
Julkaisija: Suomen Lions-liitto ry

Lasten ja nuorten hyvinvointi ovat keskeisiä teemoja, kun lionsklubien 1.600 edustajaa kokoontuu Suomen Lions-liiton 62. vuosikokoukseen Vuokattiin ensi viikonloppuna 12.-14.6.2015.

Lapsiperheille ja nuorille avoimia tapahtumia on Angry Birds Activity Park Vuokatissa sekä Vuokatin koulukeskuksessa.

Angry Birds Activity Parkissa järjestetään ilmaisena yleisötapahtumana lauantaina 13.6.2015 bändien Skeba-skaban loppukilpailu. Vuonna 2012 kilpailun voitti sittemmin Suomen Euroviisu-edustajaksi valittu Softengine-yhtye.

Viime vuoden voittaja Justice Theory soittaa samassa paikassa jo päivällä klo 13.15 alkaen, Nuorten Areena -tapahtumassa.

Opettajille tuotettu hyödyllinen apuväline

Suomen Lions-liiton on tuottanut jo yli kahden vuosikymmenen ajan Lions Quest -nimistä koulutuspakettia. Sen käyttäjiksi on koulutettu lähes 20.000 opettajaa ja muuta kasvattajaa.

Ohjelma on osoittautunut myös toimivaksi. Vuosikokouksen yhteydessä järjestettävässä seminaarissa tohtori Markus Talvio kertoo tutkimuksesta, joka osoittaa, että opettajat hyötyvät monella tavalla kaksipäiväisestä Lions Quest –koulutuksesta.

Ohjelma antaa kouluille ja kasvattajille käytännön työkaluja oppilasryhmien ryhmäyttämiseen ja elämäntaitojen harjoitteluun.

Koulutuksessa rohkaistaan käyttämään toiminnallisia ja kokemuksellisia työtapoja, joilla vahvistetaan lasten ja nuorten itseluottamusta, tunne-, vuorovaikutus- ja päätöksentekotaitoja, hyvinvointiosaamista ja samalla edistetään oppimista.

Ohessa tutkimuksesta tehty tiivistelmä.

Kansainvälisiä vieraita ja tiedotustilaisuus

Suomen Lions-liiton vuosikokouksissa vierailee aina myös 1.4 miljoonan jäsenen Lions-järjestön kansainvälisiä johtajia. Tänä vuonna mukana on mm. järjestön 2. varapresidentti Bob Corlew puolisonsa Diannen kanssa.

Heidät sekä useat tapahtuman ja Suomen Lions-liiton johtohenkilöt voi tavata lehdistötilaisuudessa, joka järjestetään perjantaina 12.6.2015 kello 11:30 Vuokatissa Break Sokos Hotellissa, Kidekuja 2, Viti-kokoustilassa (3. kerros). Median edustajat ovat sydämellisesti tervetulleita tilaisuuteen!

Lisätietoja tapahtumasta antavat:

Suomen Lions-liiton pääsihteeri Maarit Kuikka, puhelin 040 580 2494, sähköposti maarit.kuikka@lions.fi

Vuosikokouksen päätoimikunnan puheenjohtaja Aarto Mäkinen, puhelin 045 1255 790, sähköposti aarto.makinen@lions.fi

Suomen Lions-liiton viestintäjohtaja Thorleif Johansson, puhelin 040 865 3103, sähköposti thorleif.johansson@lions.fi

Linkkejä

Suomen Lions-liiton vuosikokous Vuokatissa

www.lionsvuosikokous2015.fi

Nuorten tapahtuma V15

www.lionsvuosikokous2015.fi/nuorten_tapahtuma_v15/nuorten_tapahtuman_ohjelma/

Skeba-skaba

www.lionsvuosikokous2015.fi/nuorten_tapahtuma_v15/skeba-loppukilpailun_ohjelma/

Lions Quest – elämisentaitoja

www.lions.fi/toiminta/lions_quest_-_elamisentaitoja/

• Nuorten tapahtuma V15 ja SKEBA – tiedote
  • Nuorten tapahtuma V15 - esite
  • Hyötyykö opettaja Lions Quest –opettajien koulutuksesta? - tutkimusyhteenveto

Lions-klubit  palvelevat

Lions-järjestön jäsenet tekevät vapaaehtoistyötä yhtä hyvin lasten ja nuorten terveen elämän ja kehityksen turvaamiseksi kuin ikääntyneiden, perheiden, vammaisten ja muiden apua tarvitsevien tukemiseksi.

Lions-järjestön motto on: Me palvelemme. Palvelu tapahtuu paikallisten Lions-klubien kautta. Jäseniä järjestössä on lähes 1,4 miljoonaa 208 maassa. Suomessa jäseniä on yli 25.000. Naisia heistä on runsaat 4.000 eli 16%.

Lions-klubien tärkein kiinnostuksen kohde on oma lähialue ja asuinympäristö. Palvelun kohteina ovat mm. koulut ja päiväkodit, kunnalliset ja yksityiset vanhainkodit ja palvelutalot, vammaiset ja näkövammaiset ja lasten liikuntaharrastukset.

Paikallisen auttamisen lisäksi klubit osallistuvat myös kansallisiin ja kansainvälisiin hankkeisiin, mm. suurkatastrofikeräyksiin.

Lionsjärjestö ei pyri korvaamaan yhteiskunnan peruspalveluja, vaan vapaaehtoistyöllä annetaan apua kohteisiin, jotka jäävät hoitamatta julkisin varoin. Tämä apu voi olla pienille ryhmille tai yksittäisille ihmisille hyvinkin merkittävää.

Myös lasten ja nuorten syrjäytymisen ehkäisyyn on kehitetty useita eri palveluja, joita klubit toteuttavat kotiseuduillaan yhteistyössä eri oppilaitosten kanssa.

Palvelun lisäksi klubit auttavat myös taloudellisesti. Varat kerätään avustuskohteisiin järjestämällä erilaisia tapahtumia ja tempauksia. Keräysten tuotto menee lyhentämättömänä avustuskohteisiin. Vuonna 2007 Financial Timesin tekemän tutkimuksen mukaan Lions Clubs International Federation (LCIF) arvioitiinkin sen vuoksi maailman luotettavimmaksi vapaaehtoisjärjestöksi.

Maarit Kuikka

Pääsihteeri