Etusivu » Tiedotteet » Perhe » Kokoomusnaisten Toivakka: Turvakotipaikkoja lisättävä

Kokoomuksen Naisten Liitto ry

Kokoomusnaisten Toivakka: Turvakotipaikkoja lisättävä

Julkaistu: 25.11.2013 klo 09:09
Julkaisija: Kokoomuksen Naisten Liitto ry

Kokoomusnaisten puheenjohtaja, kansanedustaja Lenita Toivakan mukaan hallituksen on viipymättä osoitettava resurssit turvakotipaikkojen lisäämiseksi. Turvakotipaikkojen lisäämisestä on sovittu hallitusohjelmassa. Toivakka muistuttaa, että Suomi on toistuvasti saanut kansainvälisiltä tahoilta huomautuksia siitä, ettei Suomessa ole tarjolla riittävästi palveluita väkivaltaa kokeneille naisille. Tutkimusten mukaan joka viides nainen Suomessa kokee väkivaltaa tai sen uhkaa puolisonsa taholta. Vuosittain Suomessa kuolee parikymmentä naista kumppaninsa tekemän väkivallan uhrina.

”Lähisuhdeväkivalta on merkittävä ihmisoikeusongelma Suomessa, jolla on vakavia kansanterveydellisiä, sosiaalisia ja inhimillisiä vaikutuksia. Miten monta tragediaa joudumme todistamaan ennen kuin rahat riittävät ihmishenkien pelastamiseen?” puheenjohtaja Toivakka kysyy.

Toivakka haluaa lisäksi joka kuntaan lähisuhdeväkivallan vastaisen toimintaohjelman, jossa määritellään eri viranomaisen vastuut ja tarvittavat palvelut. Toivakan mukaan matalan kynnyksen palveluita on lisättävä ja palveluketjut saatettava kuntoon. Palveluiden järjestämisessä on kiinnitettävä huomiota myös erityisen haavoittuvassa asemassa oleviin vammaisiin naisiin. Toivakka muistuttaa, että vammaiset naiset kohtaavat väkivaltaa useammin kuin vammattomat naiset, mutta tarjolla on huonosti vammaisten naisten tarvitsemaa apua.

”Lähisuhdeväkivalta on kansallinen häpeä, jota ei vaikenemalla ratkaista. On korkea aika puhua ja toimia,” Toivakka sanoo.

Tänään 25.11. vietetään YK:n naisiin kohdistuvan väkivallan vastaista päivää.

Lenita Toivakka, puheenjohtaja

Tutustu julkaisijan muuhun lehdistöaineistoon