Etusivu » Tiedotteet » Perhe » KÄTTÄ PIDEMPÄÄ MAAHANMUUTTOKESKUSTELUUN

KÄTTÄ PIDEMPÄÄ MAAHANMUUTTOKESKUSTELUUN

Julkaistu: 28.10.2015 klo 09:25
Julkaisija: Vastapaino

Muukalainen on nähty Tornion kirkonmäellä. Onko tuhansien järvien maasta tulossa tuhansien kulttuurien maa? Nykyistä kulttuurista ja sosiaalista muutosta on käsitelty jo pitkään, sillä Suomi toisin sanoen on kymmenen vuotta sitten julkaistu kolmen tutkijan kansalaispuheenvuoro suomalaisuudesta ja monikulttuurisuudesta. Kirjoittajien mukaan voimme antaa toiselle arvon vain jos arvaamme oman tilamme. Kirja tarjoaa yhä hedelmällisiä lähtökohtia nykypäivän ongelmien jäsentämiseen ja tulkitsemiseen.

Kirjassa kartoitetaan suomalaisuuden arkista tuottamista tavallisuuden, luonnollisuuden, juurten ja rituaalien kautta. Totutut käsitykset suomalaisuudesta asetetaan vuoropuheluun erilaisuuden kohtaamisen kanssa. Onko maahanmuuttajien kotouttaminen vain sitä, että heidän on muututtava samalla kun Suomi pysyy ennallaan? On vieraan pelkoa ja vieraan ihannointia, mutta mitä olisi vierasta koskeva viisaus?

Mikä on muuttunut kymmenessä vuodessa, vai onko mikään? Teos kokoaa keskustelua suomalaisuudesta ja kansallisesta identiteetistä, ja se on kirjoitettu kaikille niille, joita Suomi maailmassa ja maailma Suomessa askarruttavat.

Mikko Lehtonen, Olli Löytty ja Petri Ruuska ovat kirjoittaneet kirjaan uudet saatesanat. Tekijät ja Vastapaino haluavat kantaa kortensa kekoon nykyiseen monikulttuurisuus- ja pakolaiskeskusteluun, ja siksipä Suomi toisin sanoen on ladattavissa ilmaiseksi täältä

Mikko Lehtonen, Olli Löytty & Petri Ruuska:

Suomi toisin sanoen. Vastapaino 2004

Lisätiedot: