Etusivu » Tiedotteet » Pankit ja rahoitus » Valtiotieteen tohtori Arja Alho on paras valinta Maailmanpankin johtokuntaan

Sosialidemokraattiset Naiset

Valtiotieteen tohtori Arja Alho on paras valinta Maailmanpankin johtokuntaan

Julkaistu: 14.03.2013 klo 13:59
Julkaisija: Sosialidemokraattiset Naiset

Kannanotto, 14.3.2013

Globaalitaloutta voi ymmärtää ja sen pelisääntöihin voi vaikuttaa. Nyt pitää luoda edellytyksiä uusille pelisäännöille, jotka palauttavat talouden rengiksi, itseisarvosta välineeksi. Kyse ei ole vain talouden avoimuudesta, paremmasta valvonnasta ja uuden luottamuksen rakentamisesta, vaan myös keskustelun käymistä millaista talouskasvua ja kehitystä tavoittelemme. Valtiotieteen tohtori Arja Alho on kokenut laaja-alainen poliitikko, joka puhuu, kirjoittaa ja innostaa ihmisiä niin suomeksi, ruotsiksi kuin englanniksi. Hän on pitkäaikainen kansanedustaja ja toimi II valtiovarainministeri Lipposen hallituksessa.

Globaalin tasa-arvon eteen työskentely on paljon enemmän kuin yksittäisiin epäkohtiin tarttumista. Yhteiskunnallinen tasapaino edellyttää kokonaisnäkemyksellistä politiikan harjoittamista ja syy-seuraus -suhteiden ymmärtämistä.

Arja Alhossa yhdistyvät sekä rahoitusmarkkinoiden ja pankkitoiminnan tuntemus että kehityspolitiikka, joka on ollut Alhon kiinnostuksen keskiössä koko hänen poliittisen toiminnan ajan. Hän on kirjoittanut aiheeseen liittyvistä teemoista paljon erityisesti Ydin-lehden päätoimittajana ja toimittanut asiantuntijana Demarinaisille Talouspolitiikka -jokanaisen oikeus! oppimateriaalin sen ohella, että Arja Alho vetänyt seitsemän vuoden ajan mikroyrittäjyyden edistämistä mustissa townshipeissa.

Valtiotieteen tohtori Arja Alholla on myös sairaanhoitajakoulutus, mikä auttaa ymmärtämään vuosituhattavoitteita ja toimimaan niin äitiys- kuin lapsikuolleisuuden vähentämiseksi, AIDS:iin sairastuneiden ja ylipäätään kehitysmaitten naisten hyväksi.

Demarinaiset tukee Arja Alhon valintaa Maailmanpankin johtokuntaan.

Demarinaiset
puheenjohtaja Tuula Peltonen
tuula.peltonen(at)eduskunta.fi
p. 050 512 2156