Etusivu » Tiedotteet » Pankit ja rahoitus » REMAXin alueellinen markkinakatsaus: Asuntokauppojen määrä reilussa kasvussa Etelä-Helsingissä

RE/MAX Finland

Julkaistu: 09.02.2016 klo 11:03
Julkaisija: RE/MAX Finland

Etelä-Helsingin ja Suomen suurimpiin kiinteistönvälittäjiin lukeutuva RE/MAX on julkaissut alueellisen asunto-markkinakatsauksensa  Etelä-Helsingistä. Kauppa vilkaistui edelliseen vuoteen verrattuna ja kauppoja tehtiin 2015 17% enemmän kuin edellisenä vuotena, 450kpl.

Asuntojen hinnat lievässä laskussa

Keskimääräiset neliöhinnat laskivat 3% ja keskimääräinen neliöhinta oli 6630 euroa. Hinnat olivat laskussa yksiöissä, kolmioissa sekä suuremmissa asunnoissa. Ainoastaan kaksioissa oli lievää nousua. Myös asuntojen keskimääräinen pyyntihinta laski. Laskua oli viime vuonna 5% edelliseen vuoteen. Keskimääräinen toteutunut myyntihinta oli 417700 euroa.

Tehtyjen asuntokauppojen määrä reilussa kasvussa

Asuntokauppoja tehtiin viime vuonna alueella 450kpl, mikä on 17% enemmän kuin edellisenä vuonna. Suurin kasvu kauppojen määrissä oli kaksioissa ja kolmioissa, joiden kauppamäärät kasvoivat lähes kolmanneksen edelliseen vuoteen verrattuna.

Myyntiajat pidentyneet lisää

Etelä-Helsingissä käytettyjen asuntojen myyntiaika oli keskimäärin 66vrk ja myyntiaika piteni edelliseen vuoteen verrattuna 3%. Yksiöiden myyntiaika oli 46vrk ja suurempien asuntojen keskimäärin 128vrk.

Miltä tilanne näyttää vuonna 2016

Etelä-Helsingissä asunnot käyvät kaupaksi – myös arvokkaammat, kunhan asunnon hinta on asetettu järkevälle tasolle.  Myönteistä kauppakehitystä auttaa vielä matalana pysyvät asuntolainojen korot ja alenevat lainamarginaalit – nyt on hyvä aika tehdä asuntokauppaa. Asuntojen ammattitaitoinen hinnoittelu on  nyt tärkeää. ”Ylilyönnit hinnoittelussa pitävät varmasti potentiaaliset ostajat poissa ja liian suuri pyyntihinta tarkoittaa todennäköisesti myös alempaa toteutunutta asunnon myyntihintaa. ” kertoo RE/MAX-ketjun toimitusjohtaja, Pasi Aalto. Vuonna 2016 asuntomarkkina Etelä-Helsingissä näyttää suurin piirtein samanlaiselta kuin edellinenkin vuosi – myyntiajat ja hinnat tulevat pysymään lähes nykyisellä tasolla.

Suomessa ensimmäinen RE/MAX-toimisto avattiin 2006. Tällä hetkellä RE/MAXilla on noin 300 välittäjää 17:llä eri paikkakunnalla Suomessa, ja välittäjämäärä on kasvussa. Yhtiön tavoitteena on palvella jokaista asiakasta tasalaatuisesti ja laadukkaasti, oli kyse asunnon sitten myymisestä, ostosta tai vuokrauksesta. Pääkaupunkiseudulla RE/MAX on toiseksi suurin välitysketju heti Kiinteistömaailman jälkeen.

RE/MAX toimii globaalisti yli 40 vuoden kokemuksella lähes 100 maassa noin 6 800 toimiston ja yli 100 000 välittäjän vahvuudella. RE/MAX on markkinajohtaja 11 Euroopan maassa, USA:ssa ja Kanadassa. RE/MAX-välittäjät auttavat vuosittain yli miljoonaa ihmistä ostamaan ja myymään kotinsa ympäri maailmaa.