Etusivu » Tiedotteet » Pankit ja rahoitus » Nuoret innovatiiviset yritykset -rahoitus uudistuu vuoden 2015 alussa

Tekes tiedottaa

Nuoret innovatiiviset yritykset -rahoitus uudistuu vuoden 2015 alussa

Julkaistu: 16.06.2014 klo 10:59
Julkaisija: Tekes tiedottaa

Nuoret innovatiiviset yritykset -rahoitusta voidaan myöntää vuoden 2015 alusta vain alle 5-vuotiaille yrityksille.

Aiemmin rajana on ollut kuusi vuotta. Muutokset ovat seurausta Euroopan unionin valtiotukilainsäädännön uudistuksista, jotka Tekes ottaa käyttöön vuoden 2015 alussa. Vanhaa ikärajaa noudatetaan vielä vuoden 2014 loppuun asti. Tämä edellyttää hakemuksen jättämistä Tekesiin viimeistään 15. lokakuuta.2014.

Myös rahoituksen määrä muuttuu valtiotukilainsäädännön takia. Nykyisen yhden miljoonan euron enimmäisavustus putoaa 800 000 euroon, mutta samalla kaikki julkista tukea koskevat rajoitukset poistuvat.

Uusi lainsäädäntö mahdollistaa lainan käyttämisen, jolloin kokonaisrahoitus voi kasvaa yli nykyisen enimmäisrajan.

Uusi rahoitusmalli on tällä hetkellä valmistelussa. Tekes tiedottaa tarkemmin uudistuksesta syksyllä.

Rahoitus nopeuttanut kasvua

Tekesin Nuoret innovatiiviset yritykset -rahoitus aloitettiin vuonna 2008. Rahoituksen tavoitteena on olennaisesti nopeuttaa lupaavimpien pienten yritysten kasvua ja kansainvälistymistä.

Rahoitus on vaiheistettu siten, että rahoituksen jatkumisen edellytyksenä on ollut edelliselle vaiheelle asetettujen tavoitteiden saavuttaminen. Tavoitteet ovat tyypillisesti liittyneet liikevaihdon ja asiakasmäärän kasvuun ja yksityisen rahoituksen keräämiseen sekä tiimin vahvistamiseen.

Kesään 2014 mennessä rahoitusta on saanut 220 yritystä, joista noin 60 on saanut täyden rahoituksen. Joukossa ovat muun muassa Supercell, Mendor, DealDash, SkySQL Corporation ja Beneq. Nuoret innovatiiviset yritykset -rahoitusta saaneet yritykset ovat keränneet yksityistä pääomaa yhteensä 370 miljoonaa euroa vuoden 2013 loppuun mennessä.

Tutkimusten mukaan rahoitus on myös nopeuttanut kohdeyritysten liikevaihdon kasvua. Aalto-yliopiston pienyrittäjyyskeskus koosti NIY-yrityksistä raportin, jonka tiedot on kerätty vuosina 2008–2012. Raportissa verrattiin NIY-yrityksiä vastaaviin valikoituihin vertailuryhmiin, jotka eivät saaneet NIY-rahoitusta. NIY-rahoitusta saaneiden yritysten kasvu oli seurantajaksolla selvästi voimakkaampaa kuin vertailuryhmässä.

Palvelujohtaja Marjo Ilmari
Nuoret yritykset, Tekes