Etusivu » Tiedotteet » Pankit ja rahoitus » KUUSI YLEISINTÄ HARHALUULOA, MITÄ VAKUUTUS KORVAA JA MITÄ EI

KUUSI YLEISINTÄ HARHALUULOA, MITÄ VAKUUTUS KORVAA JA MITÄ EI

Julkaistu: 01.11.2013 klo 09:00
Julkaisija: POP Pankki

Pitkän linjan vakuutusalan ammattilainen, POP Vakuutuksen korvauspäällikkö Mika Laukkanen listasi kuusi vakuutuskorvauksiin liittyvää asiaa, jotka tulevat usein yllätyksenä asiakkaille.

Yllättäviä asioita, joista usein maksetaankin korvausta

1) Kotiavaimen tai autonavaimen katoamiseen liittyvät vahingontorjuntakulut

Avainten kadottaminen ei yksinään kuulu korvauksen piiriin, ja esimerkiksi vakuutuksesta ei korvata uusien avainten hankintakuluja. Vakuutusyhtiöltä voi kuitenkin hakea ns. vahingontorjuntakulua, jos pelkona on, että hukkunut auton- tai asunnonavain voidaan esimerkiksi jonkin tunnisteen perusteella yhdistää oikeaan asuntoon tai autoon. Vakuutusyhtiö korvaa näissä tilanteissa alimman mahdollisimman kulun, jolla kadonneen avaimen käyttö voidaan estää.  Auton kohdalla kyseeseen voi tulla autonavaimen kuoletus huoltoliikkeessä tai asunnoissa lukon uusi sarjoitus. Vahingontorjuntakuluista ei peritä omavastuuta.

2) Matka peruuntuu tai keskeytyy yllättävästä luonnonilmiöstä johtuen

Joidenkin vakuutusyhtiöiden, kuten POP Vakuutuksen, matkavakuutukseen sisältyy monelle yllätyksenä tuleva luonnonilmiöturva. Se korvaa ennalta-arvaamattomien luonnonilmiöiden, kuten tsunamin tai tuhkapilvien, aiheuttamat ylimääräiset matka- ja majoituskulut, jotka liittyvät alkuperäiseen matkakohteeseen tai kotiin pääsyyn. Lisäksi vakuutukseen sisältyy kriisiterapiaturva, joka korvaa viisi kertaa psykoterapiaa vakavan kriisin kohdanneille matkailijoille.

3) Liikennevahingossa syytön ei voi käyttää autoaan

Kolarissa syyttömälle osapuolelle maksetaan seisonta-ajan korvausta ajoneuvon korjausajalta liikennevahinkolautakunnan vahvistamien ohjeiden mukaan. Seisonta-ajan korvausten maksamisen edellytyksenä on, että yhtiölle on toimitettu korjaamon seisonta-ajan todistus. Liikennevakuutuslain mukaisissa lunastustapauksissa suoritetaan henkilö- ja pakettiautojen osalta seisonta-ajan korvaus enintään 14 päivältä. Jos auton käyttäminen on välttämätöntä ansiotyön suorittamiseksi, liikennevakuutus korvaa päiväkorvauksen asemasta sijaisauton vuokrauksen kustannuksista 94 %. Korvaamatta jäävä osuus eli 6 % vuokrauskustannuksista vastaa auton käyttökustannusten säästöä auton seisonta-aikana.

Näitä asioita ei monen yllätykseksi vakuutuksesta korvatakaan

1) Tavaran kadottaminen

Tämä lienee yleisin harhaluulo. Mikään vakuutusehto tai vakuutusyhtiö ei lupaa korvata tavaran kadottamista tai unohtamista. Esimerkiksi jos tuliterä puhelin unohtuu kahvilaan ja katoaa, et saa siitä vakuutuskorvausta.

2) Tietynlaiset vesivahingot

Vesivahingot ovat yksi mutkikkaimpia ja yleisimpiä vakuutuskorvausasioita. Pääsääntönä voi pitää, että jos vesi tulee esimerkiksi rakennukseen sen ulkopuolelta, sitä tuskin korvataan. Tällaisia tapauksia ovat esimerkiksi sadeveden pääsy rakenteiden kautta sisätiloihin. Lisäksi rakennuksen sisäpuolisissa vuodoissa on rajoituskohtia, missä korvauksen ulkopuolelle on rajattu esimerkiksi korokerengasvuoto tai rakennuksen vesieristeiden pettäminen. Kotivakuutuksesta on lähes turha yrittää hakea korvausta myös opiskelijoiden keskuudessa yleiselle vesivahingolle, kun asukas sammuu suihkussa viemärin päälle tulvehtivin seurauksin.

3) Omat tuunaukset pettävät ja aiheuttavat vahingon

Tee se itse -viritykset saattavat tulla usein ammattilaisen käyttöä kalliimmiksi – ainakin vahinkotapauksissa. Erilaisten, ei hyväksyttyjen putki- ja sähkötyöviritelmien aiheuttamia vahinkoja ei juuri koskaan korvata vakuutuksesta.

- Yksi mielenkiintoisimmista korvaushakemuksista liittyi itse askarrellun uima-altaan aiheuttamaan vesivahinkoon. Henkilö oli rakentanut lapsilleen uima-altaan sisätiloihin halkaisemalla oven ja vuoraamalla oven palat yhteen muovilla. Rakennelma sortui tuhoisin seurauksin, Laukkanen muistelee.

POP Vakuutus

Viestintä, Toni Perez, p. 0400 630 063, toni.perez@osg.fi

POP Vakuutus on verkossa toimiva vakuutusyhtiö, joka tarjoaa selkeitä ja kilpailukykyisiä vakuutuksia henkilöasiakkaille. Valikoimaan kuuluvat kaikki tavallisimmat henkilöasiakkaan tarvitsemat vahinkovakuutustuotteet, jotka liittyvät henkilöihin, ajoneuvoihin tai kiinteistöihin. POP Vakuutus on Suomen Vahinkovakuutus Oy:n aputoimi- ja markkinointinimi. Yhtiön omistaa POP Pankki -ryhmä.