Etusivu » Tiedotteet » Pankit ja rahoitus » EVLI BANKS DELÅRSRAPPORT 1-9/2014: Stark resultattillväxt

Evli Pankki Oyj

EVLI BANKS DELÅRSRAPPORT 1-9/2014: Stark resultattillväxt

Pressmeddelande.
Publicerad: 24.10.2014 kl. 14:00
Utgivare: Evli Pankki Oyj

• Koncernens nettoprovisionsintäkter ökade med 18 procent under betraktelseperioden och uppgick till 40,5 miljoner euro (1-9/2013: 34,4 milj. euro).
  • Koncernens nettoomsättning ökade med 13,4 procent under betraktelseperioden och uppgick till 46,4 miljoner euro (40,9 milj. euro).
  • Koncernens rörelsevinst uppgick till 9,1 miljoner euro (5,4 milj. euro).
  • Koncernens vinst för betraktelseperioden uppgick till 7,2 miljoner euro (4,4 milj. euro).
  • Det förvaltade kapitalet ökade bra och uppgick i slutet av september till 6,3 miljarder euro netto (5,4 md euro).
  • Evli Bank har god likviditet och soliditeten ligger på fortsatt hög nivå.
  • Bolaget har för portföljförvaltningens och kapitalförvaltningens del fått betydande erkännande. I Morningstars jämförelse valdes Evli till den näst bästa ränteportföljförvaltaren i Europa och i TNS Sifo Prosperas undersökning av institutionella kapitalförvaltare steg Evli med flera mätare mätt till bästa kapitalförvaltare.

”Evlis ekonomiska utveckling var stark under betraktelseperioden. Vår omsättning ökade 13 procent, nettoprovisionsintäkterna 18 procent och rörelsevinsttillväxten accelererade till så mycket som 69 procent. Förhållandet mellan de återkommande intäkterna och koncernens alla kostnader steg 7 procentenheter från i fjol till 82 procent. Resultatförbättringen är en följd av ökade rådgivnings- och kapitalförvaltningsprovisioner. Det förvaltade kundkapitalet ökade med 17 procent från i fjol och uppgick till 6,3 miljarder euro. Jag är speciellt nöjd med Evlis förbättrade lönsamhet (20 procent av nettoomsättningen) och avkastningen på eget kapital på 18 procent.” Maunu Lehtimäki, verkställande direktör, Evli Bank Abp

Bättre utsikter för slutåret

Resultatet för 2014 förväntas vara bättre än resultatet i fjol. Det här får stöd av den gynnsamma resultatutvecklingen under början av året och av att de återkommande intäkterna täcker en betydande del av företagets totala kostnader.

Ytterligare information:
Maunu Lehtimäki, verkställande direktör, Evli Bank Abp
tel. +358 (0)9 4766 9304 eller +358 (0)50 553 3000

Juho Mikola, ekonomichef, Evli Bank Abp
tfn +358 (09) 4766 9871 eller +358 (0)40 717 8888

Evli Bank Abp

Evli är en finsk privatbank med placering som specialområde. Vi erbjuder privatpersoner, företag och institutionella placerare ett brett produkturval och en kundservice som har sin grund i vår gedigna expertis inom placering och egendomsförvaltning. Verksamheten är baserad på över 25 års och 250 placeringsexperters erfarenhet och sakkunskap. Banken förvaltar ett kundkapital på 6,3 miljarder euro (09/2014). www.evli.com