Etusivu » Tiedotteet » Pankit ja rahoitus » Asuntosijoittaminen – perehtymällä parempaan lopputulokseen

Editor Helsinki Oy / Editori.fi

Asuntosijoittaminen – perehtymällä parempaan lopputulokseen

Julkaistu: 01.10.2013 klo 08:30
Julkaisija: Editor Helsinki Oy / Editori.fi

Suomen Vuokranantajat ry teetti Pellervon taloustutkimuksella selvityksen, jossa etsittiin parhaat kaupungit asuntosijoittajan näkökulmasta. Tutkimustulos on todella mielenkiintoinen. 24 kaupungin joukosta kärkikymmenikössä olivat mm. seuraavat paikkakunnat:

• Jyväskylä
• Tampere
• Seinäjoki
• Vaasa
• Lahti

Listan peräpäähän jäivät Kajaani ja Kouvola. Kaupunkien vertailussa oli huomioitu vuokratuoton ja arvonnousun lisäksi useita tekijöitä kuten mm. väestönkasvu, kotitalouksien käytettävissä olevien tulojen muutos ja opiskelijoiden osuus väestöstä. Vuokratuotossa oli mukana myös remonttivara, (pääkaupunkiseutu 700 eur/m2, muut suuret kaupungit 500 eur/m2, muu Suomi 400 eur/m2), joka on välttämätön muistaa, mutta tuntuu usein unohtuvan asuntoa ostavilta.

Tutkimuksessa oli ennakoitu asuntojen hintojen kehitys kaupungeittain vuoteen 2017 asti. Hintojen ennustamiseen kannattaa suhtautua suurella varauksella. Mielestämme asunnon ostoa ei kannata suunnitella arvonnousuun pohjautuen vaan ensisijaisesti on katsottava vuokratuottoa, jonka lisäksi on varmistuttava että kaupunki on kasvava. Tällaisella kaupungilla on paremmat edellytykset arvonnousulle kuin näivettyvällä kylällä. On muistettava eräs tärkeä seikka, jota massoja katsova tutkimustulos ei paljasta: Asuntosijoittajan omalla tekemisellä on merkittävä vaikutus lopulliseen tuottoon.

Lue koko artikkeli tästä

Editori Helsinki Oy - yritysviestinnän asiantuntija

Editori.fi-asiantuntijakanava tuo esille oman alansa asiantuntijat, persoonat ja vaikuttajat. www.editori.fi

Lisätiedot: Valtteri Rantalainen | p. 09 4241 2223 | valtteri.rantalainen(a)editorhelsinki.fi | www.editorhelsinki.fi