Etusivu » Tiedotteet » Pääuutinen » Norsunluurannikon pakolaisten tilanne Liberiassa pahenee

Kirkon Ulkomaanapu

Norsunluurannikon pakolaisten tilanne Liberiassa pahenee

Kutsu.
Julkaistu: 15.03.2011 klo 13:01
Julkaisija: Kirkon Ulkomaanapu

Kutsu tiedotustilaisuuteen perjantaina 18.3. klo 11

Kirkon Ulkomaanavun Länsi-Afrikan alue-edustaja Päivi Muma Suomessa

Kirkon Ulkomaanavun Länsi-Afrikan alue-edustaja Päivi Muma tulee vierailulle Suomeen. Hän on tiedotusvälineiden tavattavissa perjantaina 18.3. klo 11 Ulkomaanavun toimistolla Helsingin Katajanokalla (Luotsikatu 1A, 3.krs) järjestettävässä tiedotustilaisuudessa. Liberiassa Monroviassa sijaitsevassa aluetoimistossa työskentelevä Muma on työskennellyt alueella viime kesäkuusta lähtien. Hän on psykososiaalisen tuen asiantuntija ja työskennellyt aikaisemminkin konfliktialueilla.

Joulukuun alusta lähtien levottomuudet ovat ajaneet noin 80 000 ihmistä pakoon Norsunluurannikolta Liberiaan. Pakolaisvirta on kasvanut niin suureksi, että UNHCR:n rekisteröintikeskukset rajalla eivät pysy ajan tasalla tarkasta pakolaisten määrästä. Ihmisten olot alueella ovat todella vaikeat: puutetta on ruoasta, suojasta ja vedestä. Vaarana on, että tämä Länsi-Afrikan vakava humanitaarinen kriisi jää Pohjois-Afrikan tilanteen varjoon.

Kirkon Ulkomaanapu on avustanut pakolaisia ja paikallisia kylien asukkaita tammikuusta alkaen, aineellisten tarpeiden lisäksi Ulkomaanapu antaa myös psykososiaalisen tukea. Tällä hetkellä alueella on kolme Ulkomaanavun lähettämää suomalaista työntekijää.

Tilaisuuden aluksi Kirkon Ulkomaanavun kansainvälisen työn johtaja Jouni Hemberg kertoo unohdetuista katastrofeista.

Päivi Muman blogiin voi tutustua linkistä:

Viimeisin tiedotteemme aiheesta:

Lotta Numminen, puh. 0400 103 286, lotta.numminen@kirkonulkomaanapu.fi

Ilmoittautumiset torstaihin klo 12 mennessä lotta.numminen@kirkonulkomaanapu.fi

Kirkon Ulkomaanapu on Suomen suurin kehitysyhteistyöjärjestö ja toiseksi suurin katastrofiavun antaja. www.kirkonulkomaanapu.fi