Etusivu » Tiedotteet » Pääuutinen » Mikkeli palkittiin uusiutuvan energian edelläkävijänä

Miktech Oy

Mikkeli palkittiin uusiutuvan energian edelläkävijänä

Julkaistu: 15.09.2010 klo 15:50
Julkaisija: Miktech Oy

Mikkelin kaupunki on voittanut ensimmäisen palkinnon Uusiutuvan Energian Kunta 2010 –kilpailussa. Mikkeli voitti sarjan, jossa palkittiin eniten uusiutuvaa energiaa käyttävä kunta.

Palkitsemisperusteissa todettiin, että Mikkelin kaupungin kokonaan omistaman Etelä-Savon Energia Oy:n (ESE) ja erityisesti sen Pursialan voimalaitoksen puuperäisten polttoaineiden osuutta on kasvatettu systemaattisesti 1990-luvulta lähtien, ja tällä hetkellä se on 65 prosenttia. Tavoitteena on kasvattaa osuutta tänä vuonna viitisen prosenttia.

Pursialan voimalaitoksen alhaisten kasvihuonepäästöjen ansiosta Mikkelin kaupungin asukkaiden kasvihuonepäästöt ovat noin puolet valtakunnan keskiarvosta. Voimalaitoksen käyttämästä polttoaineesta valtaosa tulee lähialueiden metsästä, millä on iso merkitys alueen lämpöenergiayrittäjille.

Uusiutuvan Energian Kunta 2010 –kilpailun järjestivät Energiateollisuus ry, Maa- ja metsätaloustuottajien Keskusliitto MTK ry, Suomen Kuntaliitto ry, Suomen Yrittäjät ry, Työ- ja elinkeinoministeriö ja Ympäristöministeriö.

Kilpailusarjoja oli kaikkiaan neljä, ja tavoitteena on edistää uusiutuvan energian käyttöä kunnissa ja tuoda esille myönteisiä käytännön esimerkkejä.

Vt. toimitusjohtaja Juha Ropponen, Miktech Oy

puh. 050 345 4311, s-posti: juha.ropponen@miktech.fi