Etusivu » Tiedotteet » Ohjelmistoteollisuus » Stonesoft ennustaa vuoden 2013 vakavimmat tietoturvauhat

Stonesoft

Stonesoft ennustaa vuoden 2013 vakavimmat tietoturvauhat

Julkaistu: 13.12.2012 klo 13:00
Julkaisija: Stonesoft

Ensi vuonna kohtaamme aiempaa kohdistetumpia kyberhyökkäyksiä, kybervakoilua ja haktivismia

Helsinki, 13.12.2012 – Tietoturvayhtiö Stonesoftin mukaan ensi vuosi on kyberturvallisuuden vuosi. Yli 20 vuoden kokemuksen perusteella yhtiö ennustaa vuoden 2013 kuusi tärkeintä tietoturvauhkaa.

“Uskon, että digitaalisen maailman turvallisuus nousee yhä tärkeämmäksi aiheeksi vuonna 2013. Kyberturvallisuus on nopeimmin kasvava tietoturvatrendi, ja sen merkitys kasvaa myös tulevaisuudessa. Siksi kyberturvallisuudelle tarvitaan nyt kipeästi kansainvälisiä normeja ja sääntöjä”, toteaa Stonesoftin kyberturvallisuusjohtaja Jarno Limnéll.

Valtioiden investoidessa yhä voimakkaammin kyberkyvykkyyteensä, eli kyberpuolustus- ja kyberhyökkäyskykyynsä, Limnéllin mukaan on todennäköistä, että näitä kykyjä myös käytetään.

“Erilaisten kyberkyvykkyyksien käyttö lisääntyy ja voimistuu, millä voi olla vakaviakin seurauksia ja odottamattomia sivuvaikutuksia. Yksi hyökkäys voi levitä tietoverkossa nopeasti eri puolille maailmaa – jopa vahingossa. Maailmassa on paljon erilaisia toimijoita erilaisin motiivein, mutta nämä kaikki toimijat haluavat vaikuttaa yhä voimallisemmin digitaalisen maailman todellisuuteen”, Limnéll sanoo.

”Kun eri toimijoiden kyberkyvyt lisääntyvät, näemme yhä enemmän ja yhä kehittyneempiä kohdennettuja hyökkäyksiä. Nykyiset tietoturvajärjestelmät eivät kykene tarjoamaan riittävää suojaa. Pystyäkseen puolustautumaan nykypäivän kyberuhkia vastaan organisaatioiden täytyy ottaa iso harppaus eteenpäin perinteisestä reaktiivisesta tietoturvasta, joka kykenee suojaamaan vain jo tunnettuja uhkia vastaan. Nykypäivänä vaaditaan ennakoivaa kyberpuolustuskykyä sekä valmiutta kohdata myös tuntemattomia uhkia, niitä, jotka eivät ole vielä edes tiedossa. Ilman näitä organisaatio ei ole sietokykyinen eli ei pysty jatkamaan toimintaansa, vaikka se joutuisi hyökkäyksen uhriksi”  summaa Stonesoftin tutkimus- ja tuotekehitysjohtaja Ville Hämäläinen.

Stonesoftin tietoturvaennusteet vuodelle 2013

1. Kyberhyökkäyksistä tulee yhä kohdennetumpia. Pitkälle kehittyneiden haittaohjelmien avulla valtioiden tukemat organisaatiot pystyvät  nopeasti ja tehokkaasti vaikuttamaan siihen, millaisia uhkia ympäristössämme on. Kyberuhkista tulee entistä ennalta-arvaamattomampia ja vaikeammin ennustettavia.
  2. Valtioiden tekemä kybervakoilu yleistyy. Vuonna 2012 Botnet ja haittaohjelmat pääsivät hiljaisuudessa jopa tuhoamaan käyttäjän kovalevyn. Vastaavanlaiset tapaukset yleistyvät ensi vuonna. Kansallisen kriittisen infrastruktuurin suojaaminen on ensi vuonna yhä tärkeämpi osa kyberturvallisuutta.
  3. Haktivismi yleistyy, sen merkitys sekä näkyvyys tulevat lisääntymään. Kasvavan agressiivisuuden myötä myös sen keinot ja vaikutukset muuttuvat entistä voimakkaammiksi. Samanaikaisesti myös ei-valtiollisten toimijoiden merkitys korostuu, ja he panostavat kyberasiantuntemukseen.
  4. Näemme yhä kehittyneempiä evaasiotekniikoita (Advanced Evasion Techniques, AET), joiden avulla hyökätään organisaatioita vastaan. Kun tietoturvateknologiat kehittyvät ja kyky saada kiinni kyberrikollisia ja hakkereita kehittyy, myös rikolliset kehittävät toimintaansa ja panostavat omaan “tutkimus- ja tuotekehitysosaamiseensa” parantaakseen tuottoaan. Huolestuttavinta on, etteivät nykyiset tietoturvateknologiat kykene suojaamaan kehittyneitä evaasiotekniikoita vastaan eivätkä kohteet useimmiten edes tiedä, että niihin on hyökätty.
  5. Vuonna 2012 uutisoitiin haavoittuvuuksista teollisuuden SCADA-järjestelmissä ja suljetuissa yrityssovelluksissa, kuten Oracle ja SAP. Näissä sovelluksissa on liiketoiminnan kannalta kriittistä informaatiota, ja ne ovat merkittäviä hyökkäyskohteita. Vastaavat hyökkäykset jatkuvat ensi vuonnakin.
  6. Android-alustaan kohdistuu hyökkäyksiä myös ensi vuonna, sillä se on houkutteleva ympäristö haittaohjelmille ja hakkereille. On hyvinkin todennäköistä, että näemme ensimmäisen globaalin kuluttajabrändin konkurssin, joka johtuu kyberhyökkäyksestä ja tämän aiheuttamasta maineen menetyksestä.

Jarno Limnéll

Kyberturvallisuusjohtaja
Stonesoft Corporation

E-mail: jarno.limnell(AT)stonesoft.com

Twitter: @JarnoLim

Ville Hämäläinen
Tutkimus- ja tuotekehitysjohtaja
Stonesoft Corporation
E-mail: ville.hamalaine(AT)stonesoft.com

Stonesoft Oyj

Stonesoft Oyj (NASDAQ OMX: SFT1V) toimittaa ohjelmistopohjaisia ja asiakaslähtöisiä tietoturvaratkaisuja, jotka tehostavat verkon tietoturvan hallintaa sekä varmistavat liiketoiminnan jatkuvuuden. Yhtiö tunnetaan myös pitkäaikaisesta tutkimustyöstään kehittyneiden evaasiotekniikoiden (Advanced Evasion Techniques) parissa.

Stonesoftin tuotetarjonta sisältää alan ensimmäisen muunneltavan Security Engine -tietoturvaratkaisun, tunkeutumisen havainnointi- ja estojärjestelmät sekä palomuuri- ja SSL VPN -ratkaisut. Kaikkia näitä voidaan hallita keskitetysti Stonesoft Management Center -hallintatyökalun avulla.

Stonesoftin asiakkaisiin kuuluu yli 6 500 keskisuurta tai suurta yritystä ympäri maailmaa. Yhtiöllä on alan korkein asiakasuskollisuus ratkaisujen hallittavuuden, dynaamisuuden ja alhaisten kokonaiskustannusten ansiosta.

Stonesoft on perustettu vuonna 1990. Yhtiön pääkonttori sijaitsee Helsingissä ja Pohjois-Amerikan alueen pääkonttori Atlantassa, Georgiassa. Lisätietoa osoitteesta www.stonesoft.com.