Etusivu » Tiedotteet » Ohjelmistoteollisuus » Ajankohtaista Pirkanmaalta: Tamperelainen peliyritys pelaa alustalla kuin alustalla

Tekes tiedottaa

Julkaistu: 29.06.2015 klo 11:14
Julkaisija: Tekes tiedottaa

10tonsin pelit pyörivät sujuvasti niin PC:llä, mobiilissa kuin konsoleilla. Jälkimmäisessä Tekesillä on ollut erityisen tärkeä rooli. Vaikka historiaa on vuonna 2003 perustetulle yritykselle kertynyt jo kunnioitettavasti, ovat 10tonsin tärkeimmät julkaisut vielä edessä.

Pelistudio 10tonsin tarina noudattelee hyväksi havaittua kaavaa: intohimoisena harrastamisena alkanut toiminta on muuttunut vuosien saatossa ketterästi ammatiksi. PC-peleillä aloittanut yritys on laajentanut osaamistaan mobiilipuolelle ja konsoleille.

”Ensimmäinen tuotteemme oli vuonna 2003 julkaistu PC-peli Crimsonland. Olimme Suomessa edelläkävijöitä, sillä meillä oli jo tuolloin digitaalista levitystä. Myimme peliä muun muassa Yhdysvaltojen markkinoille”, muistelee 10tonsin Sampo Töyssy.

Monialustapelit tarjoavat useamman näytön paikan

Ensimmäisen julkaisun jälkeen 10tons on kehittänyt yli 30 peliä. Crimsonlandia seuranneet tuotteet olivat enimmäkseen puzzle-pelejä, jotka oli suunnattu Yhdysvaltain markkinoille digitaalisesti levitettäväksi. Pelit tehtiin aluksi PC:lle, mutta ne löysivät tiensä myös mobiililaitteisiin ja lopulta konsoleille. 10tonsin nykyinen linja on tehdä viihdyttäviä monialustapelejä, jotka toimivat niin PC:llä, konsoleilla kuin mobiilissa.

”Monialustapeleissä on kyse riskien vähentämisestä, sillä pelillä on useampia mahdollisuuksia näyttää kyntensä, ja toisaalta laajoista levityskanavista on aina hyötyä. Ensisijaisesti pyrimme kuitenkin korkealaatuiseen pelattavuuteen. Jos pelattavuus ei jollakin alustalla toimi, niin peliä ei sille silloin tehdä”, Töyssy vakuuttaa.

Vuoden 2015 aikana 10tons tekee uusia aluevaltauksia konsolipuolelle.

”Julkaisimme kesäkuussa ensimmäisen Xbox One -pelimme Sparkle Unleashedin ja seuraavat uudet tuotteemme tulevat ulos vuoden 2016 alussa. Eräs tuleva luomuksemme on ensisijaisesti PC- ja konsolimarkkinoille suunnattu räiskintäpeli Neon Chrome. Yksi Cyberpunk-teemaisen pelin koukuista on algoritmisesti luotu pelimaailma, jolloin jokainen pelikerta on erilainen ja yllätyksiä riittää pitkälle ensimmäisten pelisessioiden jälkeenkin. Pyrimme tekemään pelistä myös mobiiliversion”, kertoo Töyssy.

Konsolien valloitus tapahtui Tekesin rahoituksen avulla

Tekesin Skene-peliohjelman rahoituksella 10tons kehitti konsolilaajennukseen tarvittavaa tekniikkaa sekä maksutta pelattavien pelien (free-to-play) osaamistaan. Menestystä keräsi etenkin konsolihanke, jonka ansiosta yritys teki vuonna 2014 liikevaihdossaan ennätyksen.

”Ensimmäisen hankkeemme avulla saimme teknisen alustamme tukemaan kaikkia konsoleita. Erinomainen lopputulos osoitti, että konsoleilla toimivat monialustapelit ovat selkeästi meille se tuottavampi juttu, johon myös jatkossa keskitymme”, Töyssy kertoo.

10tonsin tulevaisuus näyttää hyvältä. Pelien tekemisen ohessa studio suunnittelee henkilöstömäärän kasvattamista ja etsii uusia pelaajia Kiinasta. Markkinoiden valloitukseen tarvittavaa merkistöintegraatiota kehitettiin myös Tekesin rahoituksella.

”Haluamme aina tehdä asioita aikaisempaa paremmin, ja uskomme, että seuraavat tuotteemme voisivat olla maailmanlaajuisia hittejä. On hienoa, että omalla intohimolla voi ansaita elantonsa”, Töyssy päättää.

Sampo Töyssy

10tons

sampo.toyssy (at) 10tons.com

www.neonchromegame.com