Etusivu » Tiedotteet » Musiikki ja viihde » Tanssin voimahahmo Alpo Aaltokoski Aleksanterin teatterin vierailevaksi residenssitaiteilijaksi

Alpo Aaltokoski Company

Julkaistu: 21.05.2015 klo 10:30
Julkaisija: Alpo Aaltokoski Company

Leevi Madetojan balettisävellys astuu some-aikaan residenssikauden käynnistävässä uutuusteoksessa OKON FUOKO – Näe minut

Palkittu koreografi ja tanssitaiteilija Alpo Aaltokoski on nimetty Aleksanterin teatterin vierailevaksi residenssitaiteilijaksi. Koreografin luotsaama Alpo Aaltokoski Company kuuluu suomalaisen taidetanssin kärkijoukkoon; ryhmä on esiintynyt lähes 30 maassa viidellä mantereella.

Aaltokoski haluaa antaa itsensä näköisen panoksen Helsingin tanssitarjonnan kirjoon: oman esitystoiminnan ohella toiveena on latinalaisamerikkalaisen tanssitaiteen esitteleminen kulttuurivaihdon merkeissä Aleksanterin teatterissa. Alpo Aaltokoski on Etelä- ja Keski-Amerikassa toimineista tanssitaiteilijoistamme aktiivisin yli 20 vuoden kokemuksella.

Ryhmän residenssikauden avaa elokuussa ensi-iltateos seitsemälle tanssijalle. Koreografi Aaltokoski tulkitsee säveltäjä Leevi Madetojan pääteoksiin lukeutuvaa balettipantomiimia Okon Fuoko (1927) some-ilmiöiden valossa: ”Internet on kuin toiveiden runsaudensarvi.”

OKON FUOKO banneri

Koreografia: Alpo Aaltokoski | Musiikki: Leevi Madetoja | Pukusuunnittelu: Marja Uusitalo | Valosuunnittelu ja lavastus: Saija Nojonen | Tanssijat: Johanna Ikola, Unna Kitti, Ahto Koskitalo, Jouni Majaniemi, Tuovi Rantanen, Esete Sutinen, Jussi Väänänen | Kuvat ja grafiikka: Ninna Lindström | Ompelija: Mari Virtanen | Tuotanto: Alpo Aaltokoski Company, Nomadi-tuotanto

Esitykset: PE 28.8. klo 19 (ensi-ilta) | LA 29.8. klo 15 | LA 29.8. klo 19 | KE 2.9. klo 19 | TO 3.9. klo 19

Aleksanterin teatteri os. Bulevardi 23-27, 00180 Helsinki

Liput: 32,50/22,50 € Aleksanterin teatterin lipunmyynnistä p. (09) 676 980 tai www.lippupalvelu.fi

Kiitos: Valtion sirkus- ja tanssitaidetoimikunta, Helsingin kulttuurikeskus, Suomen Kulttuurirahasto, Alfred Kordelinin säätiö, Jenny ja Antti Wihurin rahasto, Madetojan Sukuseura ry, Suomen Säveltäjät ry:n Madetoja-rahasto

Uudet kotisivut! aaltokoskicompany.fi | Liity seuraan! facebook.com/aaltokoskicompany

Alpo Aaltokoski Company on helsinkiläinen vuonna 1995 perustettu nykytanssiryhmä, jonka teoksia on Euroopan lisäksi esitetty Aasiassa, Pohjois-, Etelä- ja Keski-Amerikassa sekä Afrikassa.

Yhteisvastuu ja oikeudenmukaisuus ovat toimintamme keskeiset arvot. Pyrimme edistämään suomalaisen tanssitaiteen kehitystä työskentelemällä aktiivisesti taidetanssin aseman ja saavutettavuuden parantamiseksi. Kotimaan ohella yhteisvastuuta kannetaan globaalilla tasolla: taiteellis-pedagogisia projekteja on vuodesta 1995 lähtien toteutettu Etelä- ja Keski-Amerikassa ja kahdensuuntaisen kulttuurivaihdon merkeissä.

Koreografi ja tanssitaiteilija Alpo Aaltokoski on Aleksanterin teatterin vieraileva residenssitaiteilija 2015-17. Yhteisön toimisto sijaitsee Kaapelitehtaalla (1.6.2015 alkaen).

Lisätietoja: info@aaltokoskicompany.fi | p. 044 3233 509