Etusivu » Tiedotteet » Musiikki ja viihde » Tanskalainen tyttö -elokuvan ikäraja laski

Kansallinen audiovisuaalinen instituutti

Tanskalainen tyttö -elokuvan ikäraja laski

Julkaistu: 22.02.2016 klo 13:11
Julkaisija: Kansallinen audiovisuaalinen instituutti

Kansallisen audiovisuaalisen instituutin (KAVI) mediakasvatus- ja kuvaohjelmayksikkö on yleisöpalautteen perusteella 18.2.2016 uudelleenluokitellut draamaelokuvan Tanskalainen tyttö (The Danish Girl, 2015). Kuvaohjelmaluokittelija oli 27.10.2015 arvioinut kuvaohjelman ikärajaksi 16 sen sisältämän voimakkaan ahdistavuuden perusteella.

KAVIn uudelleenluokittelussa ikäraja laski ja on nyt 12, perusteina elokuvan sisältämä ahdistavuus, väkivalta ja seksi. KAVIn arvion mukaan draamaelokuvassa on ahdistavaa transsukupuolisuuteen liittyvää kaltoinkohtelua ja psyykkistä kärsimystä, yksittäinen yksityiskohtainen väkivaltakohtaus sekä peiteltyjä seksikohtauksia.

Elokuvan on ohjannut Tom Hooper ja sen pääosissa nähdään Eddie Redmayne ja Alicia Vikander. Elokuva sai Suomen teatteriensi-illan 5.2.2016. KAVI tiedottaa ikärajoista osoitteessa ikärajat.fi.

Lisätietoa:Erityisasiantuntija Leena Karjalainen
leena.karjalainen@kavi.fi, p. 02 953 38001

Kansallinen audiovisuaalinen instituutti (KAVI) on opetus- ja kulttuuriministeriön alainen virasto, jonka tehtäviä ovat elokuvien sekä radio- ja televisio-ohjelmien säilyttäminen ja niihin liittyvä tutkimus, audiovisuaalisen kulttuurin edistäminen, kuvaohjelmien tarjoamisen valvonta ja mediakasvatuksen edistäminen.

Tutustu julkaisijan muuhun lehdistöaineistoon

Mediapankki