Etusivu » Tiedotteet » Musiikki ja viihde » Tampereen Oopperan Pohjalaisia aloittaa kotimaisten oopperoiden sarjan

Tampere-talo Oy

Tampereen Oopperan Pohjalaisia aloittaa kotimaisten oopperoiden sarjan

Julkaistu: 11.02.2016 klo 06:00
Julkaisija: Tampere-talo Oy

Tuomas Parkkinen on kiinnitetty ohjaajaksi Tampereen Oopperan 70-vuotisjuhlavuoden teokseen Pohjalaisia. Tampere-talossa helmikuussa 2017 kuultavasta teoksesta käynnistyy kolmen merkittävän kotimaisen oopperan trilogia Parkkisen ohjaamana. Pohjalaisia oli Tampereen Oopperan ensimmäisen ensi-illan teos vuonna 1947.

Tampereen Pohjalaisia-oopperan jälkeen Tuomas Parkkinen ohjaa Mannerheim-oopperan Ilmajoelle kesällä 2017 ja Suomen sisällissodan Tampereen taisteluista kertovan tilausteoksen Veljeni vartija Tampereelle talvella 2018. Kolmen oopperan tarinat kietoutuvat erottamattomasti Suomen syntyyn sekä maamme itsenäistymisen ja kasvukipujen ympärille.

‒ Kun Tampereen Ooppera pyysi minua ohjaamaan Pohjalaisia, en mitenkään voinut kieltäytyä. Näin heti, millainen trilogia teoksista syntyy, varsinkin kun ne tulevat ensi-iltaan vuoden sisällä. Tällainen mahdollisuus tulee taiteilijalle eteen vain kerran elämässä, Tuomas Parkkinen sanoo.

Maamme oopperoiden kansallisteokseksikin kutsuttu Pohjalaisia osoittaa ensimmäisiä merkkejä kansakuntamme noususta sortoa vastaan. Teos sijoittuu eteläpohjalaiseen kylään puukkojunkkarien eli häjyjen aikaan vuoteen 1850. Teosvalinnalla juhlavuottaan viettävä Tampereen Ooppera haluaa kunnioittaa ensimmäistä ensi-iltaa vuonna 1947 ja kohottaa myös Suomen itsenäisyyden juhlavuotta.

Trilogia saa päätöksensä, kun Parkkinen palaa ohjaamaan Tampereen Oopperan historian merkittävimmän tilausteoksen Veljeni vartijan. Viime vuoden huhtikuussa julkaistu teos kuvaa eri puolille ajautuvien sisarusten elämää vuoden 1918 Suomessa ja sisällissodan dramaattisissa tapahtumissa Tampereella. Parkkinen vastaa myös teoksen libretosta. Sen säveltää Olli Kortekangas.

– Sisällissodan siemen kylvetään jo Madetojan Pohjalaisia-oopperassa. Näytelmä, johon oopperan pohjautuu, on kirjoitettu sortokausien aikana, kun maatamme yritettiin venäläistää ja suomalaisten oikeuksia poljettiin, Parkkinen toteaa.

Maamme ykkössolistit Pohjalaisissa

Tampereen Oopperan juhlateokseen on kiinnitetty maamme eturivin tähtisolisteja. Jussin roolin tulkitsee baritoni Ville Rusanen ja Maijana kuullaan sopraano Marjukka Tepposta. Tenori Jyrki Anttila nähdään Anttina ja sopraano Tiina-Maija Koskela Liisana.

Tampere Filharmoniaa johtaa huippukapellimestari Anna-Maria Helsing. Tampereen Oopperan kuoroa luotsaa kiitetty Heikki Liimola. Solistimiehitys ja muu työryhmä täydentyvät kevään 2016 aikana.  Pohjalaisia on Tampereen Oopperan 124. ensi-ilta.

Rusanen ja Tepponen esiintyvät myös talvella 2018 ensi-iltaan tulevassa Veljeni vartijassa. Sen musiikista vastaa Tampere Filharmonia Santtu-Matias Rouvalin johdolla. Tilausteoksen solistimiehitys täydentyy ja lipunmyynti alkaa kevään 2016 kuluessa.

Lisätietoja

Tampereen Oopperan tuottaja Mikko Missi, puh. 050 573 8553, mikko.missi@tampere-talo.fi

Haastattelupyynnöt

Tiedottaja Anne Sivula, puh. 03 243 4250, anne.sivula@tampere-talo.fi

Solistikuvat

www.tampere-talo.fi/pohjalaisia

Pe 10.2. klo 18.30, ensi-ilta
Su 12.2. klo 15.00
Ke 15.2. klo 18.30
La 18.2. klo 15.00
Ke 22.2. klo 18.30
La 25.2. klo 15.00

Liput alk. 65/85/98 €, myös opiskelija-, eläkeläis- ja ryhmälippuja

Lipunmyynti alkaa la 13.2.2016 Tampere-talon Lipputoimistossa, Aplodissa ja Lippupisteessä. Kanta-asiakkaiden ennakkomyynti to-pe 11.-12.2. Tampere-talon Lipputoimistossa ja Aplodissa.

Tampere-talo on monipuolinen, laajaa asiakaskenttää palveleva kulttuurin, konserttien ja kokouspalveluiden tarjoaja. Se on Pohjoismaiden suurin kulttuuri- ja kongressikeskus, joka on toistuvasti valittu Suomen kongressitalojen kärkeen.

Tutustu julkaisijan muuhun lehdistöaineistoon

Mediapankki