Etusivu » Tiedotteet » Musiikki ja viihde » Talvisota-elokuvan upea restaurointi ensiesityksessä

Kansallinen audiovisuaalinen instituutti

Talvisota-elokuvan upea restaurointi ensiesityksessä

Julkaistu: 04.11.2015 klo 08:58
Julkaisija: Kansallinen audiovisuaalinen instituutti

Talvisodan syttymisen vuosipäivänä 30.11.2015 elokuvateatteri Orionissa esitetään yleisölle avoimessa ilmaisnäytöksessä tuore restaurointi Pekka Parikan elokuvasta Talvisota (1989, National-Filmi Oy). Teatterit voivat vuokrata elokuvan digitaalisen kopion esitykseen myös muualle Suomeen.

Kyseessä on Kansallisen audiovisuaalisen instituutin tähän mennessä suurin digitaalinen restaurointityö. Restaurointi on samana päivänä 30.11. nähtävillä myös Haapamäellä, joka on yksi elokuvan kuvauspaikkakunnista. Helsingissä elokuvateatteri Orioniin tulee näytöstä varten esille elokuvan kuvauksiin liittyvää esineistöä KAVIn museokokoelmasta.

Pekka Parikan ohjaama ja Marko Röhrin tuottama sotaelokuva perustuu Antti Tuurin samannimiseen, sotaveteraanien haastatteluille ja arkistoaineistolle rakentuvaan romaaniin. Lokakuussa 1939 Hakalan veljekset Martti (Taneli Mäkelä) ja Paavo (Konsta Mäkelä) lähtevät muiden kauhavalaismiesten joukossa ylimääräisiin kertausharjoituksiin. Kun neuvostojoukot hyökkäävät rajan yli, eteläpohjaiset päätyvät Karjalan kannaksella etulinjan ankariin taisteluihin lukumääräisesti ylivoimaista vihollista vastaan.

Suurisuuntainen elokuva sai ensi-iltansa talvisodan alkamisen 50-vuotispäivänä 30.11.1989. Talvisota keräsi lukuisia palkintoja, mm. kuusi Jussi-palkintoa, ja oli vuosikymmenen toiseksi paras yleisömenestys Suomessa noin 630 000 katsojallaan.

Restaurointi on tehty 4k-työnkulkuna lähtien elokuvan alkuperäisistä 35 mm filminegatiiveista. Digitaalisen restauroinnin lisäksi kuva värimääriteltiin kauttaaltaan uudestaan yhteistyössä kuvaaja Kari Sohlbergin kanssa. Elokuvan äänet on restauroinut ja masteroinut tuotannon ääniassistenttina toiminut Olli Pärnänen Meguru Film Soundissa.

Talvisota (restauroitu 4K-digikopio)
Elokuvateatteri Orion, Eerikinkatu 15, Helsinki
Maanantai 30.11.2015 klo 12 • 199 min
Vapaa pääsy, lippuja jaetaan Orionissa 19.11. alkaen, max 5 lippua/asiakas
www.kavi.fi/talvisota

Lisätiedot:
Viestintäassistentti Marjo Pipinen, marjo.pipinen@kavi.fi, puh. 0295 338 021

Elokuvateatterit voivat olla yhteydessä elokuvan vuokraamisesta näytöksiin arkistonhoitaja Tommi Partaseen (tommi.partanen@kavi.fi, puh. 0295 338 125).

Elokuvan traileri: www.youtube.com/watch?v=Yutfnfzm3qc

Elokuvan restaurointikertomus: www.elonet.fi/restaurointikertomus-talvisota

Kansallinen audiovisuaalinen instituutti (KAVI) on opetus- ja kulttuuriministeriön alainen virasto, jonka tehtäviä ovat elokuvien sekä radio- ja televisio-ohjelmien säilyttäminen ja niihin liittyvä tutkimus, audiovisuaalisen kulttuurin edistäminen, kuvaohjelmien tarjoamisen valvonta ja mediakasvatuksen edistäminen.

Tutustu julkaisijan muuhun lehdistöaineistoon

Mediapankki