Etusivu » Tiedotteet » Musiikki ja viihde » Portugalilainen musiikkilaji fado taipuu suomeksi Kirsi Poutasen Tampere-talon konsertissa

Tampere-talo Oy

Julkaistu: 28.10.2013 klo 08:11
Julkaisija: Tampere-talo Oy

Portugalilainen fado on noussut suosituksi maailmanmusiikin lajiksi Suomessa. Nyt tätä 1800-luvulla Lissabonissa syntynyttä melankolissävytteistä kansanlaulua on mahdollisuus kuulla Tampere-talossa, kun vuosia fadoa määrätietoisesti opiskellut laulaja Kirsi Poutanen antaa taidonnäytteensä 1. marraskuuta olevassa konsertissaan.

Konsertti on samalla osa Kirsi Poutasen suomenkielisen levyn julkistamiskiertuetta. Hänen lokakuun lopussa julkaistava uunituore fadoalbuminsa sisältää portugalilaisen fadistan Amália Rodriguesin klassikoita, joita on tyylikkäästi suomentanut Tarja Härkönen. Levyn ja samalla koko kiertueen nimi Amália Tribute kunnioittaa fadistalegendaa. Poutasen menestyksestä ja suosiosta myös fadon synnyinseuduilla kertoo se, että hän itsekin on saanut arvonimen fadista, jota ei kenelle tahansa musiikinlajia esittävälle suoda.

Poutanen on kerännyt ympärilleen kolmesta huippumuusikkosta koostuvan bändin, jota johtaa Carlos Manuel Proença soittimenaan akustinen kitara. José Manuel Neto soittaa portugalinkitaraa ja Daniel Pinto kitarabassoa. Nämä kotimaassaan palkitut soittajat esiintyvät Poutasen lisäksi myös kansainvälisillä areenoilla sellaisten maailmankuulujen fadistojen kuten Carlos do Carmon, Marizan, Misian, Ana Mouran ja Cristina Brancon kanssa.

Fado tulee latinan sanasta fatum, kohtalo. Aidon fadon avainkäsite on saudade, jota ei voi yhdellä sanalla kääntää. Siinä sointuu kaihoisa nostalgia, merten ääriin ulottuva kaukokaipuu ja katkeransuloinen eletyn elämän tuska. Mutta yhtälailla fadoissa kuuluu myös patrioottinen kotiseuturakkaus. Marraskuussa 2011 fado nostettiin Unescon aineettoman kulttuuriperinnön luetteloon.

Kirsi Poutanen – Amália Tribute

Pe 1.11. klo 19 Tampere-talo, Pieni sali

Liput alk. peruslippu 29 €, opisk./eläk. 24 €

Tuotanto Tampere-talo

Haastattelut: Kirsi Poutanen, puh. 040 724 9807, kirsi.poutanen@elisanet.fi

Lisätietoja: tuottaja Marko Stenström, Tampere-talo, puh. 050 579 9226

Lehdistökuvat Kirsi Poutasesta: http://www.tampere-talo.fi/gallery/press/kirsi-poutanen/104

Tampere-talo on monipuolinen, laajaa asiakaskenttää palveleva kulttuurin, konserttien ja kokouspalveluiden tarjoaja. Se on Pohjoismaiden suurin kulttuuri- ja kongressikeskus, joka on toistuvasti valittu Suomen kongressitalojen kärkeen.

Tutustu julkaisijan muuhun lehdistöaineistoon

Mediapankki