Etusivu » Tiedotteet » Musiikki ja viihde » Oulu Sinfonia kantaesittää Olli Kortekangasta

Oulu Sinfonia

Oulu Sinfonia kantaesittää Olli Kortekangasta

Julkaistu: 28.10.2014 klo 09:25
Julkaisija: Oulu Sinfonia

Kolme uutta teosta juhlistaa Uuden Musiikin Lokakuun täyskymppiä.

Oulu Sinfonia kantaesittää Olli Kortekankaan uuden klarinettikonserton torstaina 30.10. Madetojan salissa Oulussa Uuden Musiikin Lokakuu -festivaalilla. Solistina soittaa Radion sinfoniaorkesterin sooloklarinetisti Christoffer Sundqvist. Orkesteria johtaa Oulu Sinfonian ylikapellimestari Johannes Gustavsson. Olli Kortekangas toimi Oulu Sinfonian kotisäveltäjänä vuosina 1997–2007, mutta yhteistyötä on tehty myös sen jälkeen.

Kortekankaan uusi klarinettikonsertto on narratiivinen ja draamallinen kokonaisuus. Solisti – ”yksilö” – on äänessä lähes koko ajan, mutta ei aina etualalla vaan välillä osana orkesteria – ”yhteisöä”.

Oulu Sinfonian konsertti juhlistaa Uuden Musiikin Lokakuu -festivaalin kymmenvuotista taivalta. Konsertissa kantaesitetään Kortekankaan konserton lisäksi uusi versio oululaisen Juha Piston teoksesta Nachtmusik (2014) sekä Oulu Sinfoniassa selloa soittavan Harri Östermanin Aberration 3, ”Tripod” (2014). Ohjelmassa on myös Jukka Tiensuun musiikkia.

Uuden Musiikin Lokakuu -festivaalia järjestää Nykymusiikkiseura Lokakuu ry, jonka jäsenet ovat pohjoissuomalaisia säveltäjiä. Kymmenen vuoden aikana festivaalilla on kantaesitetty satoja teoksia. Festivaali ja yhdistys ovat vakiinnuttaneet paikkansa Suomen musiikkielämässä säveltäjien, esittäjien ja kuulijoiden välisiä yhteyksiä rakentaen. Oulu Sinfonian klarinetin äänenjohtaja Markku Korhonen on toiminut viimeiset kaksi vuotta Uuden Musiikin Lokakuun toisena taiteellisena johtajana.

Olavi Sariola

olavi.sariola@ouka.fi