Etusivu » Tiedotteet » Metsätalous » Uusi radio-ohjattava venttiilipaketti tehostaa traktorien lisälaitteiden käyttöä merkittävästi

Specma Oy

Julkaistu: 02.05.2013 klo 07:00
Julkaisija: Specma Oy

RadioBloki – on radio-ohjattava venttiilibloki traktorin ja koneiden lisälaitteiden hydrauliikan ohjaukseen. Samaan pakettiin on saatu radio-ohjain ja venttiilit pikaliittimineen ja laitteiden ohjaus tapahtuu ohjaimesta napista painamalla jopa suoraan työkohteesta käsin.

RadioBloki sisältää radiovastaanottimen, suuntaventtiilit sekä kauko-ohjaimen. Sillä voidaan ohjata laitteiden toimintoja sieltä mistä se parhaiten onnistuu, jopa työkohteesta. Näin saadaan parempi näkyvyys työhön, jolloin nopeus ja tehokkuus kasvavat. Enää ei tarvitse ostaa monia lisäventtiilejä erikseen joka koneeseen. RadioBloki on helppo siirtää koneesta toiseen. Varsinkin maataloudessa monien työkoneiden kanssa on ongelmana hydrauliikan suuntaventtiilien riittävyys. Työkoneissa on usein 4 tai 5, jopa 6 hydraulisylinteriä, joita täytyy pystyä käyttämään traktorista tai työkoneesta. Monissa uusissakin traktoreissa ulkopuolisen hydrauliikan käyttöön on 3 tai 4 suuntaventtiiliä. Joudutaan turvautumaan lisäventtiileihin ja seurauksena on monesti melkoinen letku- ja venttiiliviidakko. Nyt traktorista tai työkoneesta tarvitaan vain yksi yksitoiminen hydrauliikan ulosotto ja vapaa paluu tankkiin, sekä 12-24 V ohjausjännite esim. perävaunun valopistokkeesta. Vakiona tuote valmistetaan 2–4 lohkoisena. Tilauksesta voidaan valmistaa useampilohkoisena ja myös LS liitännällä.

Käyttökohteita ovat sellaiset traktoreihin liitettävät koneet ja laitteet, joissa on useita hydrauliikkatoimilaitteita.

• Lietekärryjen pumppukuormaimet.
  • Takalanat ja tienhoitolanat, joissa on useita sylinterejä.
  • Apevaunut.
  • Viljan- ja lannoitteensiirtoruuvit (esim. kylvölannoittimen täyttö). Voit seurata koneen täyttymistä ja pysäyttää ruuvin radio-ohjaimella.
  • Sellaiset työlaitteet, joita joudutaan käyttämään traktorin ulkopuolelta tai joiden käyttötehokkuus on parempi lähellä kohteessa. Esimerkkinä on salaojahuuhtelulaitteen käyttö. Koneen suuntaventtiililtä katsottuna näkyvyys itse työkohteeseen on huono. RadioBlokilla saadaan paras näkyvyys työkohteeseen jolloin työ tehostuu. Koneita voidaan käyttää radio-ohjaimella juuri siellä, mistä on paras näkyvyys eikä tarvitse kurkotella, eikä liukastella ojien reunoilla. Tämä lisää oleellisesti työturvallisuutta.

Kiinnitys ja käyttöönotto minuuteissa.

Koneeseen kiinnitetään erillinen kiinnityslevy. RadioBlokin kiinnitys ja irrotus levyyn tapahtuu hetkessä. Letkut liitetään pikaliittimien avulla ja pistoke viedään virtalähteeseen. Laite on käyttövalmis minuuteissa.

Valmistaja Pro-Faster Oy, Nivala.
Myynti: Specma Oy ja HydroPiste-ketju, kotisivu www.hydropiste.fi

Lisätiedot: