Etusivu » Tiedotteet » Metsätalous » Mäntyöljyn käyttö biopolttoaineeksi on haitaksi taloudelle, yhteiskunnalle ja ympäristölle – UUSI VIDEO AVAA FAKTOJA MÄNTYÖLJYSTÄ

The Real Green Gold

Julkaistu: 03.06.2015 klo 17:28
Julkaisija: The Real Green Gold

Arvokkaan ja niukan mäntyöljyn suuntaaminen verohelpotuksin ja muilla tukitoimilla biopolttoaineen valmistukseen vetää sitä pois jalostusarvoltaan paljon korkeampien biotuotteiden valmistuksesta. Tällaiset toimet vahingoittavat kestävän biotalouden kehitystä Euroopassa, toteavat mäntyöljyn biojalostajat Forchem Oy ja Arizona Chemical Oy, jotka ovat julkaisseet asiasta kertovan YouTube-videon suomeksi.

Edellisen hallituksen teollisuuspoliittinen virhe

MÄNTYÖLJYÄ TUHLATAAN POLTTOAINEEKSI

Suomen edellisen hallituksen toimet EU:ssa ovat johtaneet siihen, että vastikään käsiteltyyn ns. ILUC-direktiiviin on pantu liitteeksi luettelo, jossa arvokas mäntyöljy määritellään virheellisesti tähteeksi. ILUC-direktiivi (Indirect Land Use Change) koskee maankäytön muutoksia, ja sillä pyritään hillitsemään viljelyalan muuttamista ruoan tuottamisesta biopolttoaineiden tuotantoon.

Direktiivillä halutaan myös suosia polttoainekäyttöön materiaaleja, joille ei nähdä arvoa tuotteina ja jotka siksi määritellään tähteiksi. Tähän luetteloon on Suomen hallituksen ajamana lisätty mäntyöljy, joka on arvokas tuote.

Mäntyöljyä on jalostettu jo lähes sata vuotta kannattavasti toimivissa biojalostamoissa monipuolisten tuotteiden jatkojalostukseen. Suomen hallitus on halunnut tähdemääritelmän voidakseen antaa mäntyöljyn biopolttoainekäytölle verohelpotuksia ja täyttääkseen Suomen biopolttoainekiintiöt.

Mäntyöljyn tähdemäärittely on vakava ja karkea virhe. Se on ristiriidassa muiden direktiivien ja mm. EU:n komission oikeudellisen osaston mäntyöljymääritysten kanssa, mistä on syntynyt lainsäädännöllinen sotku.

Tähteen määritelmä ei todellakaan istu tuotteeseen, jota halutaan erityisesti valmistaa, koska siitä jatkojalostetuista tuotteista on kova kysyntä maailmalla. Mäntyöljyä on maailmassa niukalti. Tämä männynpihkasta peräisin oleva aine saadaan selluntuotannon sivutuotteena, nelisenkymmentä litraa sellutonnista.

Suomessa mäntyöljyä jalostavat Forchem Oy Raumalla ja Arizona Chemical Oy Oulussa. Polttoainekäytön suosiminen valtion toimin voi viedä tärkeän raaka-aineen arvokkaiden biopohjaisten kemikaalien  jalostuksesta alhaisemman jalostusarvon biopolttoaineeksi.

”Tämä on teollisuuspoliittinen virhe. Direktiivin hyvät tarkoitukset joutuvat vastatuuleen, kun vientituloa tuottavaa, ilman tukiaisia pärjäävää kemian biojalostusta haitataan valtion biopolttoainetuotannolle suuntaamin tukitoimin. Olemme valmiit ja pystymme kilpailemaan tärkeästä raaka-aineestamme, mutta markkinan tulisi antaa toimia vapaasti niin, että se on tasa-arvoinen ja reilu kaikille mäntyöljyn käyttäjille”, sanovat Forchem Oy:n toimitusjohtaja Risto Näsi ja Arizona Chemical Oy:n hallituksen puheenjohtaja Juhani Tuovinen.

Mäntyöljyn jalostajat ovat julkaisseet asiasta videon, jonka suomalainen version on tänään ilmestynyt nähtäville YouTubeen. Se on katsottavissa osoitteessa https://youtu.be/Sjgqp8DzbFY

Risto Näsi, Forchem Oy puh. 050 31 51 585 risto.nasi@forchem.com
Janne Rantala, Arizona Chemical puh. +31 654 62966 janne.rantala@azchem.com