Etusivu » Tiedotteet » Metsätalous » Itä-Suomelle yhteinen bioenergiaohjelma

Itä-Suomelle yhteinen bioenergiaohjelma

Julkaistu: 27.12.2011 klo 13:55
Julkaisija: Miktech Oy

Itä-Suomen maakuntien (Etelä-Karjalan, Etelä-Savon, Kainuun, Pohjois-Karjalan ja Pohjois-Savon) yhteinen bioenergiaohjelma (Isbeo 2020) on hyväksytty Itä-Suomen maakuntahallituksissa. Metsistään tunnettu Itä-Suomi julistautuu ohjelman myötä uusiutuvan energian edelläkävijäalueeksi. Alueen bioenergian raaka-ainevarannot sekä huippuosaaminen on nostettu erityisesti esille.

Bioenergiaohjelma osoittaa alueen toimijoille sekä tavoitteita ja tehtäviä että myös konkreettisia keinoja, joilla saadaan kansalliset ja alueelliset ilmasto- ja energiatavoitteet toteutumaan. Tavoitteet liittyvät energian säästöön, energiatehokkuuteen sekä uusiutuviin energialähteisiin ja alueen omavaraiseen energiatuotantoon. Mukaan energiatalkoisiin tarvitaan niin teollisuus, julkinen sektori ja yritykset kuin kotitaloudetkin. Pelkästään Itä-Suomen omalla puun poltolla ja raakapuun viennillä tavoitteet eivät toteudu: tarvitaan merkittäviä investointeja uusiin liiketoimintoihin.

Ohjelman toteutukseen on valittu koordinaatioryhmä, jossa Etelä-Savon edustajina ovat.

Maakuntien edustajat koordinaatioryhmässä:
Kainuu: suunnittelija Jyrki Haataja Kainuun maakunta -kuntayhtymästä ja kehityspäällikkö Timo Karjalaisen Kajaanin yliopistokeskuksen Cemis-Oulusta

Pohjois-Savo: kaavoituspäällikkö Seppo Laitila Pohjois-Savon liitosta ja rehtori Rauno Kettunen maakuntahallituksen edustajana

Pohjois-Karjala: maakuntasuunnittelija Pasi Pitkänen Pohjois-Karjalan maakuntaliitosta ja lehtori Asko Puhakka Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoululta

Etelä-Savo: maakuntainsinööri Marko Tanttu Etelä-Savon maakuntaliitosta ja kehityspäällikkö Mika Muinonen Miktech Oy:stä

Etelä-Karjala: maaseutuasiamies Jari Lantta Etelä-Karjalan liitosta ja Ari Berg maakuntahallituksen edustajana

Lue lisää http://esavo.fi/tiedotteet/419

Miktech Oy on innovaatio- ja teknologiakeskus, joka edistää tutkimustoiminnan ja elinkeinoelämän toimintaedellytyksiä keskittyen uuden teknologian synnyttämiseen ja käyttöönottoon sekä teknologiayhtiöiden toiminnan kehittämiseen. Miktechillä on keskeinen rooli alueen kehittämistyössä, sillä Miktech koordinoi Mikkelin kaupungin kehittämisstrategian mukaisia kehityshankkeita teknologian saralla.