Etusivu » Tiedotteet » Metalliteollisuus » Teknologiateollisuus sovitteluun tavoitteenaan kilpailukyky ja työllisyys nopeasti heikentyvässä taloustilanteessa

Teknologiateollisuus ry

Julkaistu: 11.10.2011 klo 13:28
Julkaisija: Teknologiateollisuus ry

Nopeasti heikentyneen talouskuvan johdosta Teknologiateollisuus esitti alalle 1,5 vuoden sopimusta, jossa yrityskohtaisten erojen huomioon ottaminen olisi mahdollista. Sen mukaan palkat olisi sovittu lähtökohtaisesti yrityksissä niiden taloudellista tilannetta vastaavasti. Palkkaperintö ja sosiaalivakuutusmaksut huomioon ottaen Teknologiateollisuuden tarjoamat korotukset olisivat merkinneet keskimäärin 1,7 prosentin työvoimakustannusten nousua sekä vuonna 2011 että vuonna 2012.

Teknologiateollisuuden tarjouksen jälkeen palkansaajajärjestöt hylkäsivät myös EK:n esityksen palkkaraamiksi.

Teknologiateollisuuden 44 jäsenyritystä uhkaa nyt 21.10. alkavaksi ilmoitettu lakko. Se koskisi noin 30 000 henkilöä.

”Lakon piirissä oleville yrityksille reilun kahden viikon lakko merkitsisi yhteensä noin 715 miljoonan euron menetyksiä liikevaihdossa. Yksittäiselle työntekijälle palkkamenetys olisi 1 600–2 250 euroa”, painottaa Teknologiateollisuuden toimitusjohtaja Jorma Turunen.

”Lisäksi kärsisivät toimitusvarmuus, tuotantoverkostoiden toimintakyky, asiakassuhteet ja tietysti työpaikkojen sisäinen yhteishenki”, Turunen jatkaa.

Suomi hinnoittelee itseään ulos

Suomessa työvoimakustannukset ovat nousseet lähes koko 2000-luvun nopeammin kuin Euroopassa keskimäärin. Euromaissa teollisuuden palkkakustannukset nousevat IMF:n ennusteen mukaan keskimäärin 0,7 prosenttia tänä ja 1,8 prosenttia ensi vuonna.

”Suomalainen työ ja suomalaiset työpaikat on mahdollista säilyttää vain, jos kustannustasomme on oikea suhteessa tuottavuuden ja kilpailukyvyn kehitykseen. Nyt tuottavuus on edelleen vuoden 2008 taloustaantumaa edeltäneen tason alapuolella”, toteaa Teknologiateollisuuden varatoimitusjohtaja Risto Alanko.

Ylisuuret korotukset aiheuttavat suomalaisten yritysten kilpailukyvyn ja kannattavuuden heikkenemistä, jolloin investoinnit ja työllistämismahdollisuudet Suomessa vähenevät. Työllisyysmenetysten lisäksi lakon kautta saavutetun yhden lisäprosentin takaisin ansaitseminen kestäisi yli 800 päivää eli reilusti yli kaksi vuotta.

Teknologiateollisuuden palkkasumma on noin 15 miljardia euroa vuodessa. Tästä prosentti on vuositasolla 150 miljoonaa euroa. Tällä summalla voi työllistää yli 4 000 ihmistä vuodeksi.

”Maltillinen palkkaratkaisu osoittaisi kansallista vastuunkantoa työllisyydestä ja Suomen kilpailukyvystä taloudellisesti erittäin vaikeana aikana. Yritysten tilanteet vaihtelevat suuresti. Useat pk-yritykset ovat erittäin suurissa vaikeuksissa talouskasvun pysähdyttyä”, Risto Alanko toteaa.

Toimitusjohtaja Jorma Turunen, puh. 0500 445 444
Varatoimitusjohtaja Risto Alanko, puh. 040 502 6411