Etusivu » Tiedotteet » Metalliteollisuus » Teknologiateollisuus pettynyt laivatilauksen menetyksestä

Teknologiateollisuus ry

Teknologiateollisuus pettynyt laivatilauksen menetyksestä

Julkaistu: 28.12.2012 klo 13:12
Julkaisija: Teknologiateollisuus ry

Teknologiateollisuus ottaa pettyneenä vastaan tiedon varustamo RCCL:n ja telakkayhtiö STX:n päätöksestä tilata risteilijäalus Ranskasta Turun telakan sijaan.

"Jatkossa on käytettävä kaikki omissa käsissämme olevat keinot, jotta suomalainen meriteollisuus voi menestyä globaalissa kilpailussa", Teknologiateollisuuden toimitusjohtaja Jorma Turunen painottaa. "Alalla toimii yli 900 yritystä, joiden ammattitaitoa Suomella ei ole varaa menettää. Tilanteeseen ovat varmasti pettyneitä kaikki suomalaiset."

Risteilijätilaus olisi tuonut työtä yli 12 000 miestyövuoden verran ja tuottanut satojen miljoonien eurojen palkkatulot sekä lisäksi huomattavan suuret verotulot.

Ilman kilpailukykyä ei voi menestyä kilpailussa. Turusen mukaan tapaus antaa myös aihetta selvittää valtiontuen sääntöjen noudattamisen yhdenmukaisuus EU-maissa.

Jorma Turunen

Puh. 0500 445 444

Teknologiateollisuus on Suomen tärkein elinkeino, sen edustamat toimialat vastaavat 60 % maan viennistä ja 80 % koko elinkeinoelämän tutkimus- ja kehitysinvestoinneista. Teknologiateollisuus työllistää Suomessa suoraan 300 000 henkilöä. Teknologiateollisuuteen kuuluu viisi päätoimialaa, jotka ovat elektroniikka- ja sähköteollisuus, kone- ja metallituoteteollisuus, metallien jalostus, suunnittelu- ja konsultointi sekä tietotekniikka-ala.