Etusivu » Tiedotteet » Metalliteollisuus » Suomalaiset startupit kisasivat Skolkovon Startup Villagessa

Tekes tiedottaa

Suomalaiset startupit kisasivat Skolkovon Startup Villagessa

Julkaistu: 05.06.2014 klo 13:56
Julkaisija: Tekes tiedottaa

Startup Village kokosi tällä viikolla Moskovan Skolkovoon startup-maailman toimijoita: startup-yrityksiä, sijoittajia ja julkisia toimijoita. Startup-yritysten kilpailuun osallistui 750 yritystä, joista neljä Suomesta.

Skolkovo järjestää vuosittain Startup Village -tapahtuman parhaiden venäläisten ja ulkomaisten startup-yritysten löytämiseksi. Startup Village on Venäjän suurin ja tärkein alan tapahtuma.

Suomi ja suomalaiset startupit olivat tänä vuonna ensimmäistä kertaa mukana Startup Villagessa. Skolkovon päämääränä on luoda kansainvälistä yhteistyötä ja kehittyä maailmanlaajuiseksi toimijaksi. Suomi on Skolkovolle merkittävä kumppani. Skolkovolla on sopimukset Tekesin ja Startup Saunan kanssa.

Suomalaiset startupit mukana kisassa

Tänä vuonna Startup Villagen pitsauskilpailuun osallistui 750 startupia. Suomesta mukaan ilmoittautui neljä startup-yritystä: Avansera, Music Info Finland, Pixpolar ja Tabletkoulu.

Startupien pitsauksia oli arvioimassa laaja tuomaristo, johon Suomesta kuuluivat Tekesin pääjohtaja Pekka Soini, kehitysjohtaja Eero Silvennoinen ja johtava asiantuntija Pauli Noronen.

Pitsauskisan tuomaroinnin lisäksi Soini, Silvennoinen ja Noronen palkitsivat kolme venäläisyritystä vapaalipuilla Slushiin, joka pidetään Helsingissä marraskuussa 2014. Slushiin kutsutut startupit ovat CyberTech, joka soveltaa kybernetiikan huippututkimusta älykkäissä leluroboteissa, X-Turion, joka tekee älykkäiden kotien palvelurobotteja ja Oriense, joka on kehittänyt huippusensoritekniikkaa avustamaan näkövammaisia liikkumisessa.

Rahoitusta ja tukea yritysten yhteistyölle

Venäjän Piilaaksoksi ristitty Skolkovo rahoittaa ja neuvoo startup-yrityksiä. Tekesin ja Skolkovon yhteinen rahoitusohjelma tukee suomalaisten ja venäläisten teknologiayritysten yhteistyöprojekteja. Tekes rahoittaa suomalaisia osapuolia ja Skolkovo venäläisiä.

Skolkovon piiriin kuuluu virtuaalisesti yli tuhat startup-yritystä, jotka on jaoteltu Venäjän teknologiapainopisteiden mukaan viiteen ryhmään: tieto- ja viestintätekniikka, biolääketiede, avaruusteknologia, energia ja ydinvoima.

Toinen yhteistyöväylä FASIEn kautta

Suomalaiset pk-yritykset voivat hyödyntää Venäjä-yhteistyössään myös Tekesin ja FASIEn välistä sopimusta. Yhteistyöprojekteissa yritykset voivat kehittää innovatiivisia tuotteita, palveluja ja prosesseja. Tekes rahoittaa yhteistyöprojektien suomalaisia osallistujia ja FASIE venäläisiä.

Moskovassa Tekesin pääjohtaja Pekka Soini ja FASIEn pääjohtaja Sergey Polyakov allekirjoittivat sopimuksen yhteistyön jatkosta. Tekes ja FASIE ovat järjestäneet tähän mennessä neljä yhteishakua, joissa on rahoitettu parikymmentä yhteistyöprojektia.

Kuvia Startup Villagesta

Kuvia Tekesin ja FASIEn sopimuksen allekirjoitustilaisuudesta