Etusivu » Tiedotteet » Metalliteollisuus » Metallien jalostuksen rakenneraportti: metallien jalostuksen investoinnit kasvussa

Teknologiateollisuus ry

Julkaistu: 16.07.2011 klo 08:15
Julkaisija: Teknologiateollisuus ry

Metallien jalostuksen osuus Suomen koko tavaraviennistä nousi yli 13 prosenttiin vuonna 2010. Alan investoinnit kasvoivat viime vuonna. Metallien jalostuksen liikevaihto Suomessa ja ulkomailla on kasvanut edellisvuodesta, mutta vielä ei lähennellä muutaman vuoden takaisia huippulukuja.

Metallinjalostajat ry:n tuoreen rakenneraportin mukaan metallien jalostuksen liikevaihto kasvoi nopeasti vuodesta 2009, jopa noin 3,5 mrd. euroa, ollen 9,5 mrd. euroa vuonna 2010. Liikevaihto oli edelleen noin 2 mrd. euroa alemmalla tasolla kuin vuosina 2006–2008 keskimäärin. Alan jalostusarvo on vuodesta 2009 myös kasvanut (noin 0,4 mrd. euroa), mutta viime vuoden 1,1 mrd:n jalostusarvo oli yli puolet alemmalla tasolla kuin vuosina 2006–2008 keskimäärin.

Vuonna 2010 metallien jalostuksen tavaravientiä Suomesta kertyi noin 7 mrd. euroa, joten se kasvoi edellisvuodesta paljon, lähes 3 mrd. euroa. Tavaravienti on nyt lähes samalla tasolla kuin vuonna 2008. Myös tavaraviennin osuus koko Suomen viennistä on kasvanut hurjasti: vuonna 2009 osuus oli noin 9 prosenttia, vuonna 2010 se nousi jo yli 13 prosentin.

Investoinnit kasvoivat sekä kiinteiden että t&k-investointien osalta. Investoinneissa ollaan yli 30 prosenttia taantumaa edeltäneen tason yläpuolella.

Henkilöstömäärä on pysynyt Suomessa jokseenkin samana usean vuoden ajan. Vuonna 2010 ala työllisti noin 16 700 henkeä Suomessa. Huomattavaa on kuitenkin se, että ulkomailla sijaitsevien tytäryhtiöiden henkilöstön määrä on edelleen kasvanut. Vuonna 2010 ulkomaisissa tytäryhtiöissä työskenteli jo noin 23 500 henkilöä. Henkilöstöä on ollut vuodesta 2001 enemmän ulkomailla kuin Suomessa.

- Metallien jalostus on kasvanut tasaisesti ulos lamakuopasta. Globaalin kilpailun kiristyessä alan kilpailuedellytyksistä Suomessa on pidettävä huolta. On tärkeää, että teollisuuden kilpailukykyä parantavat toimet toteutetaan pikaisesti hallitusohjelman määritysten mukaisesti, korostaa Metallinjalostajat ry:n toimitusjohtaja Mika Nykänen.

- Metallien jalostuksen osuuden kasvu 13 prosenttiin koko Suomen tavaraviennistä on merkittävä harppaus, eli useampi kuin joka kahdeksas vientieuro tuli metallien jalostuksen tuotteista. Tämä korostaa tarvetta kansallisesti ylläpitää kilpailukykyistä toimintaympäristöä.

- On ilahduttavaa, että metallien jalostuksen henkilöstökehitys on Suomessa pysynyt vakaana. On kuitenkin syytä panna merkille se, että henkilöstö on kasvanut selvästi nopeammin ulkomaisissa tytäryhtiöissä, muistuttaa Nykänen.

toimitusjohtaja Mika Nykänen, puh. 040 825 7329

raportti myös osoitteessa: www.teknologiateollisuus.fi