Etusivu » Tiedotteet » Metalliteollisuus » Johdon tuki avainasemassa työhyvinvoinnin lisääntymisessä

Teknologiateollisuus ry

Johdon tuki avainasemassa työhyvinvoinnin lisääntymisessä

Julkaistu: 04.06.2013 klo 07:00
Julkaisija: Teknologiateollisuus ry

Johdon tuki avainasemassa työhyvinvoinnin lisääntymisessä

Teknologiateollisuuden työhyvinvointihankkeessa selvitettiin vaikuttavimpia toimenpiteitä työhyvinvoinnin lisäämiseksi. Vaikuttavuuskysely hankkeessa mukana olevissa yrityksissä osoittaa, että johdon tuki hankkeen toiminnalle ja kehitystoimenpiteistä tiedottaminen ovat huomattavasti paremmalla tasolla kuin vuosi sitten. Myös työhyvinvointi on lisääntynyt työpaikoilla mittausjaksojen välillä.

Parhaat esiin: Selkeämmillä tehtäväkuvilla tuottavuutta työpaikoille

Hyvä työ – Pidempi työura -hankkeen kesäseminaarissa tänään Helsingissä palkitaan parhaat yrityskohtaiset toimenpiteet. Yksi palkituista on YIT Teollisuus Oy, Leppävirran Konepaja.”Vastuiden ja ydintehtävien selkeyttämisellä saamme työt hoidettua vähemmillä työtunneilla”, toteaa yksikönpäällikkö Tiina Seppälä. Myös tiedotuksen ja avoimuuden lisäämisellä on saatu merkittäviä tuloksia. ”Henkilöstöltä kysyttiin saavatko he säännöllisesti tietoa, kuinka työyhteisömme on onnistunut tavoitteiden saavuttamisessa. Samaa mieltä olevien osuus oli noussut huikeat 34 prosenttiyksikköä”, Seppälä iloitsee.

Välitön työkyvyttömyysuhka poistui

Toinen palkituista oli Normet Group Oy. Henkilöstöjohtaja Annu Tuominen esitteli yhteistyössä työterveyshuollon kanssa kehitetyn uudenlaisen kuntoutusmallin pilotti- ja jatkovaiheen tuloksia. ”Työkyvyn säilyttämisen lisäksi kokemus kivun hallinnasta on parantunut sekä sairauspoissaolot ovat vähentyneet”, toteaa Tuominen. Kuntoutukseen osallistuneiden kahdeksan henkilön välitön työkyvyttömyysuhka pystyttiin väistämään.

Kolmantena yrityskohtaisena toimenpiteenä palkittiin Nakkila Group Oy. Yritys panosti henkilöstön elämäntilannetta tukeviin työjärjestelyihin. Hanke ja yksi sen pilottiyrityksistä Oy SKF Ab palkittiin myös Euroopan työterveys- ja työturvallisuusviraston (Bilbao-virasto) järjestämässä hyvien käytäntöjen kilpailussa huhtikuussa.

Työhyvinvointi lisääntynyt – hanke jatkuu vuoteen 2015

Hankkeessa selvitettiin lisäksi noin 2 000 henkilön työhyvinvoinnin muutosta. "Tulokset osoittavat, että koko aineistossa työhyvinvoinnin osa-alueista kehittyi asenteet ja motivaatio. Tulokset paranivat erityisesti alle 35-vuotiailla ja yli 54-vuotiailla”, toteaa työhyvinvoinnin johtava asiantuntija Juhani Ilmarinen.

Positiiviset tulokset kannustivat hankkeessa mukana olevia liittoja jatkamaan yhtä Euroopan suurimmista työhyvinvointihankkeista, jossa systemaattisesti kehitetään työhyvinvointia. Hankkeelle sovittiin jatkosta kevääseen 2015.  Hankkeessa on mukana jo lähes 60 teknologiateollisuuden yritystä ja uusia yrityksiä otetaan edelleen mukaan.

Tiina Hartikainen
projektipäällikkö, Teknologiateollisuus ry
puh. 050 586 2879, tiina.hartikainen@teknologiateollisuus.fi

Teknologiateollisuus ry, Metallityöväen Liitto ry, Ammattiliitto Pro ry, Ylemmät Toimihenkilöt YTN ry, Uusi Insinööriliitto UIL ry