Etusivu » Tiedotteet » Media » Suomen Luonnon päätoimittaja vaihtuu

Nimitys.
Julkaistu: 18.02.2016 klo 08:30
Julkaisija: Suomen luonnonsuojeluliitto

Suomen luonnonsuojeluliiton julkaiseman Suomen Luonto -aikakauslehden päätoimittaja vaihtuu maaliskuun alusta. Lähes kolme vuosikymmentä lehteä päätoimittaneen Jorma Laurilan seuraajaksi on valittu Heikki Vasamies.

Laurila on Suomen Luonnon ja suomalaisen aikakauslehtialan pitkäaikaisimpia päätoimittaja. Hän on työskennellyt lehdessä ensin toimittajana vuodesta 1979 ja päätoimittajana vuodesta 1989. Luonnonsuojeluliiton jäsen ja Suomen Luonnon lukija Laurila on ollut 12-vuotiaasta lähtien.

"En arvannut, että tulisi näin pitkä ura Suomen Luonnossa. Olen saanut tehdä arvojen mukaista tärkeää työtä hienossa lehdessä hienojen ihmisten kanssa. Lehti on ylläpitänyt suomalaisten luontosuhdetta, antanut rauhoittumisen ja hiljentymisen ajatonta iloa", Laurila sanoo.

"Ympäristöjournalismilla on nyt erityisen tähdellinen rooli, koska Stubbin ja Sipilän hallitusten aikana suhtautuminen luonnon- ja ympäristönsuojeluun on ollut erittäin nuivaa ja ymmärtämätöntä. Vääränlaisilla normienpurkutalkoilla voidaan tehdä valtavaa vahinkoa luonnolle ja ympäristölle. On tärkeää myös, että yleismediassakin käsitellään ympäristöasioita eikä vain alan julkaisuissa."

Laurilan päätoimittajakauden aikana lehti on palkittu useasti. Myös verkossa ja sosiaalisessa mediassa lehti on noussut arvostetuimpien ja seuratuimpien aikakauslehtien joukkoon.

Uusi päätoimittaja Heikki Vasamies on 53-vuotias luontoharrastaja, joka on opiskellut biologiaa ja mediatuottamista sekä tehnyt ammatikseen luontoaiheisia radio- ja tv-ohjelmia sekä lehtijuttuja. Viime vuodet hän on työskennellyt etenkin markkinoinnin ja sisällöntuotannon parissa.

"Odotan innolla uusia haasteita, joista suurimpia on säilyttää Suomen Luonto jatkossakin yhtä laadukkaana lehtenä kuin se nyt on. Lehden tärkein tehtävä on mielestäni ylläpitää ja vahvistaa ihmisten luontosuhdetta", Vasamies linjaa.

Liitteenä kuva: Heikki Vasamies Inkoon maisemissa. Kuvaaja: Tom Lindroos

Lisätiedot

Jorma Laurila, Suomen Luonnon päätoimittaja, 040 351 9217, jorma.laurila@suomenluonto.fi

Felix Siivonen