Etusivu » Tiedotteet » Media » ”Netti olisi parempi paikka, jos ihmiset laskisivat kymmeneen ennen kuin kommentoisivat mitään”

Kansallinen audiovisuaalinen instituutti

Julkaistu: 11.02.2014 klo 08:35
Julkaisija: Kansallinen audiovisuaalinen instituutti

Nuoret toivovat nykyistä asiallisempaa nettikäyttäytymistä

Tänään vietetään maailmanlaajuista Safer Internet Dayta. Teemapäivää vietetään yli 100 maassa. Suomessa Safer Internet Day kytkeytyy osaksi Mediataitoviikkoa.

Safer Internet Dayn teema tänä vuonna on Yhdessä parempi Internet. Teemapäivä muistuttaa siitä, että paremman Internetin luominen on niin palveluntarjoajien, lainsäätäjien, järjestöjen, kasvattajien kuin yksittäisten netinkäyttäjienkin vastuulla.

Euroopan komission varapuheenjohtaja Neelie Kroes on vastuussa strategiasta, joka tähtää internetin parantamiseen lasten näkökulmasta. ”Lasten turvallisuuden edistämisen tulisi olla yhteistyötä, ei kilpailua. Vain siten mahdollistetaan lapsille parempi Internet. Toivon, että voimme taata lapsille Internetin, josta löytyy hauskaa, luovaa ja opettavaista sisältöä,” Kroes toteaa.

Kansallisen audiovisuaalisen instituutin koordinoima Mediataitoviikko keräsi tammikuussa 10-18-vuotiaiden nuorten näkemyksiä siitä, millainen olisi parempi Internet. Nettikyselyyn vastasi yhteensä 373 nuorta.

Vastaajista noin 22 prosenttia oli sitä mieltä, että Internet muuttuisi paremmaksi, jos netissä muistettaisiin käytöstavat. Vastaajat toivoivat nettikiusaamisen lakkaamista, netiketin noudattamista sekä sitä, että netinkäyttäjät huomioisivat, että nimimerkin takana on oikea ihminen.

Toiseksi eniten parannettavaa olisi vastaajien mukaan netin valvonnassa. Tähän liittyviä kommentteja tuli yhteensä noin 14 prosentilta vastaajista. Vastauksissa toivottiin esimerkiksi tiukempaa ikärajojen valvontaa, ylläpidon puuttumista tai kommentoinnin estämistä.

Nuorten avoimia vastauksia kyselyyn:

Mielestäni Internetin tekisi paremmaksi se, että…

”Kaikki pitäis järjen päässä eikä kirjottelis ittestään tai muista mitää idiootti juttui sinne.” (Tyttö, 17 v)

”Vanhemmat seuraisivat nuorempien kielenkäyttöä, ja myös mielellään hieman vanhempienkin käytöstä netissä.” (Poika, 17 v)

”Ihmiset esim. oppisivat laittamaan kritiikkiä haukkumisen tilasta.” (Tyttö, 15 v)

”Ihmiset jotka kiusaavat/ahdistelevat toisia netissä keksisivät jotain parempaa tekemistä niin että keskustelupalstoilla voisi puhua normaalisti ihmisten kanssa.” (Tyttö, 17 v)

”Jokaisella keskustelupalstalla tai sivustolla olis joku ylläpitäjä joka vois blokata sellaiset käyttäjät jotka kiusaa netissä.” (Poika, 14 v)

”Ikänsä joutuisi todistamaan oikeasti, nykyään kaikki vaan kirjoittaa väärän vuosiluvun ja oho pääseekin muillekkin sivustoille kun kuuluisi.” (Tyttö, 17 v)

Lisätiedot:
Mediataitoviikko ja Safer Internet Day: Projektipäällikkö Suvi Tuominen, suvi.tuominen @ kavi.fi, p. 029 5338 009

Nuorille suunnattu kysely: Graduntekijä Hanne Korpelainen, hakorpel @ ulapland.fi p. 041 507 1245

www.mediataitoviikko.fi

Safer Internet Day:
Safer Internet Day tähtää netin turvallisuuden parantamiseen erityisesti sen nuorimpien käyttäjien näkökulmasta. Teemapäivää koordinoivat Insafe ja Inhope. Rahoitus tulee Euroopan komission Safer Internet -ohjelmasta. Lisätietoja: www.saferinternetday.org.

Varapuheenjohtaja Neelie Kroesin Safer Internet Day -videoviesti:

Kansallinen audiovisuaalinen instituutti (KAVI) on opetus- ja kulttuuriministeriön alainen virasto, jonka tehtäviä ovat elokuvien sekä radio- ja televisio-ohjelmien säilyttäminen ja niihin liittyvä tutkimus, audiovisuaalisen kulttuurin edistäminen, kuvaohjelmien tarjoamisen valvonta ja mediakasvatuksen edistäminen.

Tutustu julkaisijan muuhun lehdistöaineistoon

Mediapankki